Befria barnen från konsumtionskulturen

Kommentar. Gapet mellan tonårskultur och farföräldragenerationen har vuxit till en ravin. Jag förstår mig varken på barnen – eller deras föräldrar. Varför låter de barnen fostras in i en konsumtionskultur?

Kön av unga förväntansfulla tjejer var lång utanför NK i Göteborg när Bianca Ingrosso öppnade en ny butik i helgen.
Publicerad

Att föräldragenerationer inte begriper sig på tonåringarna är ingen nyhet. Det har alltid funnits ett avstånd dem emellan. I frigörelseprocessen från föräldrarna är det vanligt att tonåringarna ser till att öka avståndet. Och så länge tonårskultur funnits har den ofta tett sig obegriplig eller skrämmande för vuxenvärlden. Särskilt tonårstidens idoler har föräldrarna sällan eller aldrig förstått sig på. På gott och ont.

Dagens tonåringar, uppväxta i sociala medier-eran där mobiltelefonen är en förlängning av den egna kroppen, gör inga större uppror eller väsen av sig. De formas istället av skärmarna och nutidens idoler, internets influencers. Det är också obegripligt och skrämmande. 

Jag läser om en av de största, den mycket framgångsrika Bianca Ingrosso. I helgen öppnade hon sminkbutik i Göteborg. ”Köerna började redan under fredagseftermiddagen – och enligt polis på plats svimmade en person i värmen”, skriver GP. ”Utanför NK väntade tusentals unga tjejer i en kö som i perioder … uppskattade polisen [bestod av] mellan 1 000 och 2 000 personer. De allra flesta tjejer i tonåren, en hel del i det yngre spannet.” Flera flickor hade sovit över på gatan för att vara säkra på en plats i kön. Det som lockade var gratis sminkprodukter till de första kunderna. 

Det är sorgligt att läsa om flickorna i kön. Utseende är så viktigt att de övernattade på gatan, köade i mer än 12 timmar för att vara garanterande en plats som konsumenter.

Det är sorgligt att läsa om flickorna i kön. Utseende är så viktigt att de övernattade på gatan, köade i mer än 12 timmar för att vara garanterande en plats som konsumenter. På lördagen blev det varmt i solen. En flicka svimmade i den 30-gradiga värmen. Väktare delade ut vattenflaskor. Rykten gick om att storma butiken.

Var är barnens föräldrar? Och hur kan de låta sina barn sova på en filt på stan?

Om flickorna lockas till sminkbutikernas produkter dras dagens tonårspojkar till parfymer. De handlar dofter, diskuterar och jämför, inte sällan exklusiva märken. Det kallas ”smellmaxxing” och spåras även det till sociala medier som TikTok. Försäljningen av herrparfymer rusar. Trenden syns över hela världen. I USA har unga mäns parfymkonsumtion ökat med 26 procent från mars 2023 till mars 2024, skriver New York Times.

Gapet mellan tonårskultur och farföräldragenerationen har vuxit till en ravin. Jag förstår mig varken på barnen – eller deras föräldrar. Varför låter de barnen fostras in i en konsumtionskultur?

I takt med att sekulariseringen tilltar har inte bara himlen stängts, också det inre landskapet har krympt. Barn kan inte värja sig mot konsumtionskulturen om föräldrarna inte ger dem ett språk för livet. Ett som handlar om verkliga värden, som längtan, andlighet, kreativitet och vänskap. Vi behöver därför lära barnen att de har en själ med trådar mot oändligheten. 

Utan ett sådant perspektiv blir de bara yta och yttre skönhet som vuxna, avskilda från evigheten och varandra. Om det andliga kapitalet försvinner ur kulturen finns inget som kan göra motstånd mot internetkändisarnas utseendefixering. Det vi saknar ord för slutar vi att se. 

Powered by Labrador CMS