Vy över Sankt Hilarion-klostret från 300-talet i Tell Umm Amer, Gaza.Foto: Centre for Cultural Heritage Preservation (CCHP) whc.unesco.org/en/documents/207527
Kultur. Två av de 26 världsarv som Unesco utsåg häromveckan berör kristenheten på ett särskilt sätt. Det är Sankt Hilarion-klostret från 300-talet i Tell Umm Amer, Gaza. Men också herrnhutarnas särpräglade byggnader i bland annat staden Herrnhut i tyska delstaten Sachsen. Herrnhutarna har bland annat inspirerat bönerörelsen 24/7.
Ett världsarv är en plats, ort eller miljö som på ett unikt
sätt vittnar om jordens och människans historia, skriver FN:s kulturorgan Unesco
på sin webbsida.
Idag finns mer än 1100 så kallade världsarv i 168 länder – de flesta har blivit
utnämnda för sina kulturvärden, men vissa har hamnat på världsarvslistan för
sina unika naturvärden. Ett fåtal, som svenska Laponia, räknas in både för sitt
natur- och kulturarv.
En gång om året samlas representanter för 21 av Unescos 195
medlemsländer i Världsarvskommittén, som beslutar om nya världsarv och nya
objekt på listan över världsarv i fara. Kommittén, som utses vartannat år av
alla medlemsländer, går också bland annat igenom rapporter som länderna lämnar
in om hur de sköter sina världsarv.
I år möttes representanterna i indiska New Dehli, den 21
till den 31 juli, för att gå igenom 27 förslag till nya världsarv och 124
platser som redan finns på Världsarvslistan och på listan över världsarv i
fara.
Sankt Hilarion-klostret
Ett tillägg på årets lista över världsarv var Sankt
Hilarion-klostret i Tell Umm Amer, som ligger på Gazaremsan och som också
direkt lades på listan över världsarv i fara. Klostret Saint Hilarion är en av
de äldsta platserna i Mellanöstern och var hem för det första klostersamhället
i det heliga landet.
Saint Hilarion-klostret. Utsikt över kryptkapellet från öst.Foto: René Elter/whc.unesco.org/en/documents/207531
”Beläget vid korsningen av de viktigaste handels- och
utbytesvägarna mellan Asien och Afrika, var det ett centrum för religiöst,
kulturellt och ekonomiskt utbyte, vilket illustrerar välståndet för
ökenklosterplatser under den bysantinska eran”, skriver Unesco på sin webbsida
och nämner också att tillägget görs utifrån den pågående konflikten i området.
Sankt Hilarion (år 291–371) var en munk, ökeneremit och
kristen mystiker kring vilken en kristen kommunitet formades i Gaza utifrån den
koptiske ökeneremiten Antonius (år 251–356) förebild i Egypten.
Herrnhutarna
Mähriska kyrkans eller herrnhutarnas byggnader och egendomar
i danska Christiansfeld har redan tidigare utsetts till världsarv – i år
utvidgades världsarvet till att omfatta ytterligare tre samhällen, alla
grundade på 1700-talet: Herrnhut (Tyskland), Bethlehem (USA) och Gracehill
(Storbritannien och Nordirland).
Varje bosättning har hämtat sin arkitektoniska prägel från
den mähriska kyrkan, men har anpassats till de lokala förhållanden. Också idag
finns en aktiv församling närvarande på varje plats där traditioner förs vidare
och som utgör ett levande mähriskt eller herrnhutiskt arv.
Mähriska bröderna (Böhmiska bröderna eller Tjeckiska
brödraskapet) var en reformrörelse inom den romersk-katolska kyrkan under
1400-talet som bland annat starkt påverkade den lutherska kyrkan. På sin flykt
undan förföljelse fick de tillsammans med andra pietister skydd hos
greve Nikolaus Ludwig von Zinzendorfs (1700–1760) och på hans gods
Berthelsdorf i staden Herrnhut.
Utifrån de mähriska bröderna grundades också herrnhutismen,
från början en inomkyrklig rörelse, men som blev en böne- och missionsrörelse
som påverkar än idag.
Bönemöte
Den kanadensiske professorn Leslie K Tarr i Toronto berättar
i en
artikel i tidningen Decision om bönemötet i Herrnhut som varade i hundra
år.
Det var få tecken på andlig kraft under de första fem åren i
Herrnhut. I början av 1727 var det mer käbbel och oenighet bland de cirka 300 unga
medlemmarna i församlingen. Det var då den 27-årige greve Zinzendorf och
församlingens ledning beslutade sig för att börja be tillsammans, och den 12
maj bröt väckelsen ut.
Kyrkan i Herrnhut.Foto: René Pech/whc.unesco.org/en/documents/198973
”Det var verkligen som om Gud tog sin boning bland
människor”, skriver senare greve Zinzendorf, och berättar om en anda av bön
under vad de kallade för ”den gyllene sommaren 1727”.
Den 27 augusti samma år beslutade sig 24 män och 24 kvinnor
för att spendera en timme varje dag i bön. Andra mötte också upp i bön, och i
över 100 år fortsatte sedan församlingen dela upp dygnets alla timmar i bön
mellan sig. ”Hemma och utomlands, på land och till sjöss, steg denna bönevakt
oupphörligt upp till Herren”, berättar historikern A J Lewis.
Sex månader efter bönevakans början föreslog greven sina
medbröder att anta en djärv evangelisationsutmaning riktad mot Västindien,
Grönland, Turkiet och Lappland. Visst var en del tveksamma, men dagen efter
klev 26 av bröderna fram och sade sig vara beredda att resa ”varthelst Herren
leder”.
Det blev början till en missionsrörelse och väckelserörelse
som fått en enorm internationell betydelse, enligt kyrkohistoriker. Bland dem
som påverkades fanns bland annat metodismens grundare John Wesley som fick ett
starkt möte med Gud vid ett besök hos herrnhutarna på Aldersgate i London 1738.
”Den heliga elden fick aldrig slockna på altaret (3 Mosebok
6:13); så är församlingen ett tempel för den levande Guden, i vilket han har
sitt altare och eld, och hans heligas förbön skall oupphörligt stiga upp för
honom”, skriver brödraförsamlingen i en minnesskrift år 1822 – nittiofem år efter
bönevakans början.
Detta hundraåriga bönemöte påverkar än idag. Pete Greig,
grundare av den ekumeniska bönerörelsen 24/7, har bland annat berättat hur han,
inspirerad av herrnhutarnas bönemöte, skapade ett bönerum i en lagerlokal i
brittiska Chichester, där han och andra ungdomar bad 24 timmar om dygnet. Idag
har 24/7-rörelsen bön på liknande sätt över hela världen – mer än 2 miljoner
kristna har på det sättet varit involverade i bönen.
Herrnhutismen kom till Sverige redan på 1700-talet – greve
Zinzendorf själv besökte Skåne 1735, även om genombrottet kom först 1739–1744.
Dagens svenska arvtagare är Evangeliska brödraförsamlingen i Stockholm och i Göteborg – i vars
lokaler för övrigt en av 24/7-rörelsens ekumeniska bönerum också finns.