Skolor: Var tredje
bilförare kör för fort
Var tredje bilförare överskrider hastighetsbegränsningar utanför svenska grundskolor. – Alltför många har fortfarande alltför bråttom utanför skolorna, säger Tony Gunnarsson, Riksförbundet M Sverige.
Foto: Fanni Olin Dahl, TT. Samt foto: Riksförbundet M Sverige
Vardag. Allt färre kör för fort utanför skolor, visar en ny undersökning som gjorts av Riksförbundet M Sverige. Nära två tredjedelar av bilförarna höll den angivna hastigheten, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.
Det är i början av höstterminen som M Sveriges lokalklubbar
kontrollerar hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen
fortkörare har gradvis sjunkit i de årliga undersökningarna – från de 59
procent som uppmättes 2016 till årets 35 procent.
Fakta: Böter hastighetsöverträdelse vid väg 30 km/h
• 1-10 km för fort: 2 000 kr
• 11-15 km för fort: 2 400 kr
• 16-20 km för fort: 2 800 kr
• 21-25 km för fort: 3 200 kr + körkortsomhändertagande
• 26-30 km för fort: 3 600 kr + körkortsomhändertagande
• 31-35 km för fort: 4 000 kr +
körkortsomhändertagande
– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom,
men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste
decenniet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M
Sverige.
”Viktigt visa hänsyn”
– Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens
fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, fortsätter
han.
– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är
viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig
där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk
trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för
körkort.
Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar,
vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30.
– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda
chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är
däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet
motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, förklarar Tony Gunnarsson.
”Fler kontroller”
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor
är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.
– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte
minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det
behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik
i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, avslutar
Gunnarsson.