Nyheter i korthet
Socialminister Jakob Forssmed (KD) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Olivia Wigzell när Folkhälsomyndighetens delredovisning av uppdraget om när barn som tidigast bör få en egen smartphone presenteras på en pressträff.
Claudio Bresciani/TT
Folkhälsomyndigheten: Inga mobiltelefoner innan 13 år
Barn bör inte få en egen smartphone före 13 års ålder, enligt en ny rekommendation från Folkhälsomyndigheten. Omkring 90 procent av svenska tioåringar uppskattas redan ha en smartphone. FHM vill ge föräldrar stöd och bidra till en ny gemensam norm. Enligt myndigheten kan en senare introduktion minska risken för kontakt med skadligt innehåll, beroendeliknande användning, sömnproblem och negativ påverkan på psykisk hälsa. Mobilanvändning riskerar också att tränga undan lek, umgänge och skolarbete. Socialminister Jakob Forssmed (KD) lyfter även fram smartphonens roll vid gängrekrytering av barn. (HV)