Rekordår för viltolyckor
Vardag. Antalet viltolyckor ökade med 10 procent under årets första sex månader jämfört med föregående år. I helgen startade årets älgjakt och var också inledningen på olyckornas högsäsong, varnar riksförbundet M Sverige i en ny rapport. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas under hösten jämfört med sommarmånaderna.
Redan förra året var ett rekordår när det gäller viltolyckor
– antalet ökade med nästan 3 000 jämfört med 2022. Antalet viltolyckor har
tidigare legat jämt de senaste fem åren enligt Nationella Viltolycksrådet – antalet
har varit över 60 000 per år, eller i snitt nästan 7 olyckor per timme, dygnet
runt. Rådjur, dovhjort och vildsvin stod för 89 procent av alla olyckor under
2023.
Tänk också på att om ett djur går upp på vägen, följer ofta fler efter.
Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
– Från och med september bör man vara extra försiktig. Älgens och hjortarnas brunst liksom högsäsongen för jakt och svampplockning gör att djuren sätts i rörelse. Dessutom gör det tilltagande mörkret att det blir svårare att upptäcka djuren längs vägen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Allvarligt
Samtidigt har olyckorna med klövvilt ökat kraftigt under 2000-talet. Orsakerna till ökningen är en kombination av ökad trafik, växande viltstammar och brister i väginfrastrukturen.
– Det växande antalet viltolyckor är ett allvarligt, men underprioriterat, trafiksäkerhetsproblem. Förra året omkom nio personer i viltolyckor. Även viltolyckor utan dödlig utgång är farliga eftersom en större andel skadade inte kommer tillbaka till ett normalt liv, jämfört med vid vanliga trafikolyckor, säger Tony Gunnarsson.
Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning. Riskavsnitt är vid åkrar, hyggen och sjöar samt där viltstängsel börjar och slutar.
Trots att älgstammen minskat under senare år är älgkollisioner en risk som trafikanter bör vara extra vaksamma på, eftersom dessa olyckor blir särskilt allvarliga.
– Älgar är farligast att köra på och står för 80 procent av alla viltolyckor med dödlig utgång. Flest älgolyckor sker under hösten då både älgens brunst och älgjakten äger rum. Risken är ungefär dubbelt så hög på hösten jämfört med sommaren, säger Tony Gunnarsson.
Uttrar utmärker sig
Nationella viltolycksrådet nämnde i sin statistik i januari även den tidigare fridlysta uttern bland de djur som utmärker sig: 2011 hittades 12 påkörda uttrar. 2023 var summan hela 175 individer. En liknande utveckling kan ses hos dovhjortar. 2011 blev 900 individer påkörda. 2023 har det ökat till hela 5 700 dovhjortar.
Det är dessutom dovhjortar tillsammans med vildsvin och rådjur som står för i stort sett hela ökningen av viltolyckor sedan 2010-talet. 2011 blev ungefär 30 000 rådjur och 2 600 vildsvin påkörda. Tolv år senare är det cirka 49 500 rådjur och 5 800 vildsvin.
Vägmärket Varning för djur är uppsatt på platser där risken för viltolyckor är hög och ska tas hänsyn till. Som trafikant är det också viktigt att tänka på att anpassa hastigheten. – Hastigheten är avgörande när en älg eller annat vilt plötsligt springer ut framför bilen. Ju högre hastighet, desto längre bromssträcka. Är det mörkt ute eller mycket vegetation bör man i ännu högre grad sänka farten, eftersom sikten är sämre. Tänk också på att om ett djur går upp på vägen, följer ofta fler efter, säger Tony Gunnarsson.