Lärjungarnas frågor var mindre viktiga än det livsavgörande samtalet, skriver Lars Gunther om Jesu möte med den samariska kvinnan. Här som den maltesiske barockkonstnären Stefano Erardi (1630–1716) tänkte sig mötet.Foto: Matthew Harris, Wikimedia
Vägledning. Ytterst få kommer till tro genom kontakten med bara en enda människa, skriver Lars Gunther och efterfrågar mer vardagsnära evangelisation.
I detsamma kom lärjungarna. De blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. Kvinnan lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade till folket där: »Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara Messias?« De gick ut ur staden för att söka upp honom. Under tiden sade lärjungarna till honom: »Rabbi, kom och ät.« Han svarade: »Jag har mat att äta som ni inte känner till.« Lärjungarna sade då till varandra: »Kan någon ha kommit med mat till honom?« Jesus sade: »Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. Ni säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er: lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd. Den som skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått och den som skördar kan glädja sig tillsammans. Här gäller ju ordet att en sår och en annan skördar. Jag har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och ni får lönen för deras möda.« Många samarier från den staden hade kommit till tro på honom genom kvinnans ord när hon försäkrade: »Han har sagt mig allt som jag har gjort.« När samarierna kom till honom bad de honom stanna hos dem, och han stannade där två dagar. Många fler kom till tro genom hans egna ord, och de sade till kvinnan: »Nu är det inte längre vad du har sagt som får oss att tro. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens frälsare.«
Har du fått höra att evangelisera är detsamma som att ge en
kort sammanfattning av evangeliet och sedan fråga om den du talar med vill
lämna sig till Gud? Eller har du kanske sett en traktat (ett litet häfte) som
bygger på samma idé? I rätt ögonblick, efter en process och med god uppföljning
kan det fungera. Jag känner till sådana exempel, men det är slående att det
inte finns ett enda sådant i Bibeln. Varje samtal är unikt. När vi kommer till
den aktuella texten har Jesus fört ett samtal med den samariska kvinnan som
hunnit spänna över flera saker. Hon hade blivit lämnad fem gånger. Det var ju
bara männen som kunde ta ut skilsmässa på den tiden. Men centrum i
konversationen var Jesu ord ”Om du visste vad Gud har att ge och vem det är som
säger till dig: Ge mig något att dricka, då skulle du ha bett honom, och han
skulle ha gett dig levande vatten.” (vers 10). När jag utbildade mig till pastor
fick vi lära oss det exegetiska verktyget strukturanalys och se att just denna
vers var det centrala.
Kulmen i samtalet var sedan när Jesus identifierade sig
själv som Messias (vers 26). Just då kommer lärjungarna tillbaka och förvånas
av det som de ser. Men de säger inget. Kan det vara en första läxa för oss, att
inte störa de livsavgörande samtalen? I det ögonblicket var deras frågor mindre
viktiga än kvinnans.
Att berätta om Jesus för andra fungerar bäst när vi är oss själva under tiden vi gör det.
Lars Gunther, bibellärare och Equmeniapastor
Kvinnan blev en av de första verkliga evangelisterna, trots
att hon ännu inte var säker själv. Det fanns något i Jesu bemötande av henne, i
hans blick och värmen i hans röst som hade gjort att han också kunde komma in
på de brännande frågorna. Han korrigerade missförstånd (vers 21ff) och fick
henne att se sitt ansvar för hur hennes liv hade blivit. ”En man som har sagt
mig allt som jag har gjort”, beskrev hon honom som, men till skillnad från alla
andra som påpekat vad hon gjort så hade det den här gången inte kommit som
fördömelse, inte som utstötning och skam, utan som en lättnad. Överväldigad
kunde hon inte låta bli att tala om Jesus för de andra i byn.
Där följer konversationen med lärjungarna. Att tala med
kvinnan hade inte varit en plikt, något att ha gjort för att kunna kalla sig
lydig sitt uppdrag. Att göra Guds vilja ska fungera som att äta mat. Det ska –
över tid – verka vederkvickande, inte dränerande. Speciellt drabbas ibland
evangelisationen av den märkliga känslan att man kan tycka att det är skönt att
ha gjort något än glädjen över att göra det.
Kan en nyckel till detta vara att börja där man själv är?
Kvinnan hade inte alla svar. Hon evangeliserade med sin upplevelse och en
fråga, ”kan han vara Messias?” Det finns tillfällen för apologetik och
trosvisshet, men vi måste inte vänta tills vi har alla svaren och den starka
förvissningen. Att berätta om Jesus för andra fungerar bäst när vi är oss
själva under tiden vi gör det.
Det finns de som har många svar. Själv älskar jag det
apologetiska, filosofi och teologi. Ta hjälp av sådana som mig när det behövs.
Jesus talade vidare om lagarbete. Somliga sår, andra skördar. Den djupa poängen
i texten torde vara att lärjungarna fick bygga vidare där Israels profeter sått
Guds ord under hundratals år och deras uppdrag blev att skörda människor in i
Guds rike. Men jag tror att vi kan tillämpa orden också mer vardagsnära. Ytterst
få kommer till tro genom kontakten med bara en enda människa. Vi hjälps helt
sonika åt!
Den här texten ekade inom mig när jag inledde min nuvarande
pastorstjänst. Min företrädare diagnosticerades med cancer, och från att han
sjukskrevs tills han dog gick det mindre än två månader. Jag kastades in, men
samma gudstjänst där jag höll parentation över honom döpte jag också tre unga
afghaner som han fått leda till tro. Torbjörn hade sått, jag skördade.
Men inte ens det är den stora poängen i texten. Den är att det
inte är vi som ska vinna världen. Den upphöjde Jesus drar
människor till sig (Johannes evangelium 12:32). Vi får vara med på ett hörn. Och växlingen från
att människor tror genom det andra sagt dem, till att tro genom att själva möta
Jesus, den sker än idag.