Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Han tonsatte vårt lands själ

Veckans kommentar Publicerad: 2024-02-29 16:06

Ett stycke Sverige gick bort i veckan. Kompositören Georg Riedel var och är för alltid en del av det som är vårt land. Det går inte att överskatta den påverkan han haft. Hans melodier är så starka att de skapat kollektiva minnen för ett helt folk.

Georg Riedel var jude och föddes 8 januari 1934 i Karlsbad, dåvarande Tjeckoslovakien. Mamman var en av landets få kvinnliga läkare och pappan arkitekt. När han var fyra år beslutade mamman att ensam fly med Georg och hans syster till Sverige, undan den turbulenta perioden i Europa med ekonomisk osäkerhet och ett framväxande hot från nazismen. Pappan hade lämnat tidigare i jakt på arbete. Vid denna tid var Sverige tillflyktsort för många europeiska judar (till skillnad från idag) som flydde undan en gryende nazistisk förföljelse.

I Stockholm var Riedel en av de första årskullarna att gå Adolf Fredriks Musikklasser. På Nalen under 1950-talet blev han vuxen. Kontrabasen var hans vän. När jag söker i bildarkiven hittar jag svart-vita bilder på Arne Domnérus orkester som visar en leende, välklippt yngling i svartbågade glasögon. Han spelade också bas med Jan Johansson, Arne Lars Gullin, Jan Allan och Rune Gustafsson, långt innan han lät lockarna växa ut och han tillsammans med Astrid Lindgren kom att tonsätta miljoner svenska barns uppväxt. Kanske var det hans bakgrund på Adolf Fredrik som gjorde hans barnmusik så framgångsrik. Riedel förstod att barn inte kan ha för omfångsrika melodier.

Det har gjorts en mängd dokumentärer om Riedel. I dem framstår han alltid som vänlig, lite tystlåten och eftertänksam, precis som i det lyssningsvärda Vinterpratet på juldagen 2022. Just denna eftertänksamhet gjorde att han framgångsrikt kunde tonsätta färdiga, berättande texter. Så jobbade han med både Astrid Lindgrens eller Ylva Eggehorns alster. Fattig bonddräng, visan om drängen som möter Gud i himlen, var en av hans egna favoriter.

Familjens Riedels flykt till Sverige illustrerar inte bara hans personliga resa från flykting till en våra mest framgångsrika musiker, utan visar också på Sveriges roll som fristad för dem som söker skydd och nya möjligheter. Det är en fascinerande och oerhört vacker bild att den judiska flyktingpojken Georg från Östeuropa blev den som tonsatte den svenska folksjälen. Hans liv och verk illustrerar på så sätt hur musik kan överskrida generationer och bli en källa till gemenskap, glädje och stark kulturell identitet. Må Guds eviga ljus lysa över dig, Georg Riedel.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Israels svar riskerar den nya alliansen
Här är frågorna ni behöver ställa er, Equmeniakyrkan
Det bästa vi vet är dialog med våra läsare
Kanon bra för kultur och människor
Församlingar kan inte ge vård – men vara barnens stöd
Bristande demokrati gör mig orolig
Miljöpartiets kris speglar frikyrkans
Ring din riksdagsledamot!
Är risktagande del i en karismatisk personlighet?
När kylan slår till är mänsklig värme allt


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies