Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Den svenska ateistiska eran är över

Ledare Publicerad: 2023-12-21 11:33

”Det vet väl inte jag”, säger ärkebiskop Martin Modéus i direktsändning hos Sveriges vassaste skjutjärnsjournalist. Det var stor tv. Ett sådant där ögonblick man instinktivt vet kommer leva vidare långt efter det att studiolamporna släckts.

Att vara gäst i Anders Holmbergs 30 minuter är förknippat med vånda hos politiska makthavare. Och det är förståeligt. Holmbergs taktik är att vara mjuk i tonen men spetsig i frågan. Dagens Nyheters teverecensent Johan Croneman skrev i en krönika att 30 minuter är ett program som ”äntligen vågar skapa dålig stämning”. Och Holmbergs förmåga att få sina intervjupersoner att svettas medan han själv bara höjer ett ögonbryn är känd. Under en period innan valet var det svårt för redaktionen att få folkvalda att överhuvudtaget tacka ja. Medverkan medförde för stor risk inför valrörelsen, ett felsvar hos Holmberg skulle kunna kosta en riksdagsplats eller hela regeringsmakten om det ville sig riktigt illa.

Men ärkebiskop Martin Modéus uttrycker ingen som helst ängslan i 30 minuter (14/12). Han verkar inte ens nervös. Istället sitter han tryggt och lugnt och talar om dagspolitik och hur relationen till Gud ser ut för en kristen.

Mot slutet ställer Anders Holmberg frågor om ärkebiskopens tro. Modéus svarar att han visst tror att Gud skapat världen och på jungfrufödseln. Holmbergs stigande skepticism går inte att missta, ögonbrynet har åkt upp. ”Jag vill hinna med en till”, säger han, ”Jesu uppståndelse, alltså att Jesus dog på korset, uppstod från de döda, tror du på det?” ”Jaaa!”, utbrister ärkebiskopen. Holmberg tystnar och ställer frågan igen, liksom för säkerhets skull. ”Ja, det gör jag”, svarar Modéus och ler förnöjt. ”Och hur tänker du att det gick till?”, undrar Holmberg. ”Det vet väl inte jag”, svarar biskopen lugnt, ”det är ett trons mysterium, rätt mycket i livet är mysterier …”, och hinner berätta om hur han lever i den bibliska berättelsen om död och uppståndelse och att det får betydelse i vardagen.

Detta samtidigt underhållande men andligt starka möte mellan sekulär politisk journalistik och en kristen människa visade hur lysande Martin Modéus är som kommunikatör. Varsamt ber han programledare och tevepublik att lyfta blicken. Fastna inte i småfrågorna, tycks han säga, vidga vyerna, lev i Bibelns berättelser, se Gud i ditt liv.

Modéus medverkan var också en tydlig bild av vad som hänt i offentligheten denna höst. Kristen tro och kristna skribenter syns plötsligt överallt och möts varken av fördömande eller förklenande tillmälen. När nobelpristagaren i litteratur, Jon Fosse, höll sitt tal riktade han sitt avslutande tack varken till Svenska Akademien eller dess höga beskyddare Kung Carl XVI Gustaf – utan till Gud. Vad jag vet har det aldrig tidigare hänt. Och då har de flesta nobelpristagarna genom historien identifierat sig som kristna.

Professorn i kyrkohistoria och tillika pingstvännen Joel Halldorf är inne på samma spår i Expressen (9/12). ”Det ateistiska projektet har förlorat sin intellektuella lyskraft”, skriver han. ”En del har beskrivit kristendomens återkomst i offentligheten som en trend, men det är att anlägga ett för kort tidsperspektiv. Den moderna människan är inte någon särskild art, utan lika förundrad över existensens gåtor som sina urgamla släktingar. Om något ska beskrivas som en trend så var det 1900-talets sekulära norm. Nu har den passerat, men inte för att något nytt har kommit. I stället har vi återvänt till människans normaltillstånd.”

I veckan trycker så Svenska Dagbladet ett långt reportage från kristna föreningen Valvs och tidskriften Pilgrims ekumeniska höstmöte i Linköping, signerat journalisten Ellinor Skagegård (17/12). Det är ambitiöst redigerat. Hela Kulturbilagans (!) framsida pryds av en bild inifrån en fullsatt domkyrka där unga människor fördjupar tron, ber och lovsjunger. Skagegård beskriver hur hon på senare år har sett något förändras, hur existentiella perspektiv, men även ett religiöst språk, tagit plats också i sekulära sammanhang. På landets största kultursidor har fler och fler skribenter börjat skriva utifrån ett religiöst – ofta kristet – perspektiv. Det har talats om en ’kristen kulturtrend’ bland intellektuella som inte bara för in existentiella teman i kulturen, men också berättar om sitt eget förhållande till tro. ”Att vara bekännande kristen sågs länge som förlegat – till och med lite töntigt. Men nu håller det på att förändras. Den svenska statsreligionen ateism är på väg att hamna i skamvrån”, skriver Skagegård. Hon har därför begett sig till Linköping och höstmötet för att få fatt i vad det är som håller på att hända.

Hur kommer det sig att detta publiceras just nu, samma adventsveckor, just detta år? Det är som om någon koordinerat en kristen närvaro i olika sekulära medier. Är det en kampanj? Nej, förstås inte, det liknas bättre vid ett väderomslag i den svenska kuluren. Det är ett nytt klimat nu. Texterna är konsekvens av en ny tid som bryter fram. Det går inte att bortse från att kristna och kristen tro både accepteras och får ta plats.

Visst är det så att offentliga kristna fortfarande möts med skeptiskt höjda ögonbryn – vem minns inte den märkliga debatten kring statsministerfrun Birgitta Eds prästkrage på Nato- toppmötet i Vilnius i somras – men precis som i 30 minuter finns en tydlig närvaro som är trygg och liksom självklar. Birgitta Ed må vara ifrågasatt, men hon visar och står för att hon är en kristen människa – också i offentligheten. Det är en förändring som heter duga, inte minst i världens kanske mest sekulariserade land.

Det är med tillförsikt vi får fira jul i år. Jag kommer minnas 2023 som året då Gud kom tillbaka i det offentliga samtalet. Det ska bli mycket intressant att följa fortsättningen under våren. Tills dess, låt mig få önska God Jul och ett välsignat 2024.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Ledare

Orädd Putinkritiker död
När nöden ger ett gungfly
Använd fastetiden väl
Oläkta sår från krigsåren
Hur hanterar vi krigshotet?
Komplext när ljusare tider väntar församlingarna – men stora utmaningar för små kristna medier
Våga visa samhörighet
Låt aldrig hoppet slockna
Antisemitisk vind i Sverige
Frånvaron av vuxna


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies