Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Polisen, hallå, hallå?

Ledare Publicerad: 2023-06-29 00:00

Nu ska JO, Justiteombudsmannen, undersöka väntetiderna för att nå fram till Polisen, när det inte handlar om akuta larm. Oerhört många är besvikna. Hur många som lägger på innan de fått prata med Polisen finns det inga siffror på. Men många vittnar om oerhört långa väntetider. Det skrev tidningen Epoch Times i en artikel nyligen. JO Per Lennerbrant skriver i ett pressmeddelande att mängden klagomål för att komma fram till polisen vill JO utreda.

Vad gör detta för allmänhetens förtroende för Polisen? Och på sikt, för att bekämpa begångna brott, om anmälare ger upp för att de inte kommer fram? Det varierar dock mellan olika regioner. I Polisregion Öst fick anmälaren i snitt kontakt efter mellan fyra och 24 minuter. Enbart region Bergslagen klarar målen, annars kan ingen av landets sju regioner nå uppsatta mål.

Polisen svarar JO att 2021 och 2022 fick stockholmare i snitt vänta två timmar. Men det finns ljus vid horisonten. Under våren 2023 har väntetiderna i Stockholmsregionen legat på omkring 20 minuter.

Lotta Daniels, processledare för Polisens kontaktcenter, svarar Epoch Times att den som ringer ska få kontakt med polisen inom fem minuter.

Vad har då myndigheten gjort för att förändra? Polisen i Stockholm har rekryterat motsvarade 30 extra årsarbetare. Men det är ingen lösning eftersom man flyttat personal från andra regioner. Även om Stockholmsregionen sett förbättringar i kortare väntetider och förbättrad arbetsmiljö för personal som tar emot inringda anmälningar, har det drabbat andra regioner.

Förstärkta polisresurser till 2025 för att nå 26 200 poliser, skulle innebära 1 000 personer till polisutbildningen per termin.

När riksdagen diskuterade frågan gav Sverigedemokraten Katja Nyberg den här bilden: 92 nya poliser rekryterades 2021. Samma period slutade 521 poliser. Uppenbarligen finns mycket att göra angående löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö för att få fler poliser att stanna och trivas i sin tjänst.

Den som ringer polisens nummer 114 14, får berätta sitt ärende kortfattat. Personen kopplas därefter till Polisens växel eller Polisens kontaktcenter. De sju polisregionerna besvarar sedan var och en sin kö utifrån var anmälaren befinner sig.

Polisens kontaktcenter tog sig an 450 000 elektroniska anmälningar och 560 000 telefon- eller brevanmälningar förra året. Lägg därtill en miljon besvarade eller uppringda samtal. Genom kontaktcentrets registrering går det enkelt att se vilken polisregion som har längst väntetid.

Dåvarande justitieminister Thomas Bodström fick för drygt 20 år sedan frågan om att införa en tidsgaranti för polisens telefonväxel. I Stockholmsregionen var det vissa tider nära nog omöjligt att göra en anmälan per telefon. Annars var väntetiden tidvis 10-15 minuter.

Den explosionsartade ökningen av grova brott har gjort att polisen idag tvingas lägga icke akuta polisärenden underst. Att minska antalet grova brott totalt sett, är ingen lätt situation.

Polisen måste hålla reda på många ärenden. Kan den tekniska utveckligen med automatiserade anmälningar innebära förbättringar? Från exempelvis Stockholms lokaltrafik och Svensk Handel kommer ett stort antal anmälningar. Med automatiserad anmälningsfunktion kunde 30 tjänster i en telefonväxel sparas. Om ett år beräknas en automatisk avläsning av anmälningar vara i gång och spara runt 100 årsarbetskrafter.

För att öka förtroendet för polisen måste många olika typer av lösningar sökas. Kan insatserna belysas och fördjupas på alla plan från regering, riksdag, näringsliv och samhället i stort, kan påtagliga förändringar ske.

HEMMETS VÄN

29 JUNI 2023


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Ledare

Nolla momsen för nyhetsmedier
Frihamnskyrkan en inspirerande hälsning till Nordens församlingar
100 miljoner extra till civilsamhället är välkommet
Omvändelse under galgen
Storsatsa på skolböcker i statsbudgeten för 2024
Öka trycket på Eritrea
Vad händer med den svenska ekonomin?
Kultur kan ha dolda motiv
Respekt för andras tro
"Putins kock" misslyckades


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies