Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Svenska skolan alltmer vilse

Veckans kommentar Publicerad: 2023-02-09 16:26

På Waldorfskolan Orionskolan i Visby på Gotland ville lärarna vänta med skärmar, datorer och olika digitala verktyg. I stället ville skolan att de yngre barnen skulle lära sig att skriva med papper och penna. Men efter kritik från statliga Skolinspektionen var skolan tvungen att ändra inriktning på sin undervisning.

Läroplanen stadgar att eleverna i årskurs tre (8-9-åringar) ska leta information digitalt och arbeta med olika digitala verktyg. På ren svenska ska de googla och sitta framför datorer.

Skolans rektor har i en intervju framhållit att det inte handlar om teknikfientlighet, men att det faktiskt saknas vetenskapligt stöd för det lämpliga i att barn ska påtvingas diverse digitala verktyg redan i förskoleklass, alltså från 6 års ålder.

Men Skolinspektionen är en statlig myndighet och Orionskolan måste nu anpassa sig.

Detta är obegripligt.

Barn idag växer upp med skärmar, de flesta från mycket tidig ålder, redan 1-2-åringar sitter med surfplattor och spelar spel.

Att skolan ska ha till uppgift att introducera läsplattor och datorer för barn är fullständigt feltänkt. Kanske borde skolan snarare skydda barnen för överdriven användning av datorer?

Sverige har som land tagit en extrem position när det gäller digitala verktyg i skolan.

Och anpassning med diverse digitala verktyg. Det barn som inte kan läsa en lärobok får lyssna på texten. Det barn som inte via skriftliga prov kan redogöra för sina kunskaper och färdigheter ska erbjudas alternativa examinationsmöjligheter.

Barn sitter framför datorskärmar under lektionerna från unga åldrar. Och när de kommer hem sitter de med mobiltelefoner eller framför datorer.

Samtidigt sjunker de svenska skolresultaten i internationella jämförelser.

En sak är säker – den framtvingade digitaliseringen av grundskola och gymnasium har inte inneburit ett lyft i de internationella mätningarna. Tvärtom sjunker de svenska resultaten som en gråsten i Östersjön.

Samtidigt som skolorna gjort miljardinvesteringar i skoldatorer (som många gånger fungerar ganska illa) köps allt färre skolböcker in till skolorna. Resurserna räcker inte till, i stället får eleverna googla olika uppgifter på nätet och själva sammanställa fakta.

Den svenska skolan är på väg att vara utan traditionella läromedel. Och förändringen görs utan solid vetenskaplig grund för varför barn och tonåringar lär sig mer via en dator än via böcker.

Vår tid är digital – så är det givetvis. Och det hjälper inte att vara nostalgisk och drömma tillbaka till Astrid Lindgrens tid.

Men vi måste vara klarsynta inför hur inlärning går till. Och hur bildning skapas. Att bara dela ut bärbara datorer till samtliga elever hjälper föga.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Det bästa vi vet är dialog med våra läsare
Kanon bra för kultur och människor
Församlingar kan inte ge vård – men vara barnens stöd
Han tonsatte vårt lands själ
Bristande demokrati gör mig orolig
Miljöpartiets kris speglar frikyrkans
Ring din riksdagsledamot!
Är risktagande del i en karismatisk personlighet?
När kylan slår till är mänsklig värme allt
Församlingarnas julkonserter för tron vidare


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies