Det utsläppta håret som symbol för frihet
Veckans kommentar Publicerad: 2022-12-01 16:54
Det finns gott om exempel på förtryckande sociala strukturer i Bibelns berättelser. Det finns många som kommer i kläm. Barn föses bort från Jesus. En kvinna ska stenas. En pojke är stum. Varje gång tar Jesus sig tid. Han är medveten om maktperspektiven, vem som är den svage.
Hur ser vår tids förtryckande strukturer ut? Vilka är dessa mina minsta idag? Fortfarande är det kvinnor, deras hår (!), frihet och barn som vingklipps. Oftast de som lever i minoritetskulturer.
Göteborgs-Posten har i veckan haft en serie granskande artiklar om romsk hederskultur. I artiklarna blir det tydligt att förtrycket handlar om makt och kontroll över den egna gruppen. Kvinnor och tonåringar utsätts för arrangerade äktenskap och barn hålls hemma från skolan. Endast ett fåtal går ut grundskolan. Och, som vanligt, är kvinnans sexualitet i fokus för de romska männen. Om hon inte sköter sig kan hon få håret avklippt. En sorts publikt skamstraff, alla kan se att hennes hår är kort – hon har begått en synd. Kvinnans hår är laddat i alla hederskulturer.
En annan utsatt minoritetsgrupp är de muslimska flickor som tvingas bära hijab. Det har nu gått 10 veckor sedan Mahsa Amini greps av den iranska sedlighetspolisen och därefter avled. Hon var från Kurdistan och på tillfälligt besök i huvudstaden Teheran tillsammans med sin familj när hon bortfördes för att ha brutit mot lagen om att täcka håret med hijab. Fem dagar senare var hon död.
Hela det offentliga Sverige stöttar Irans kvinnor i frihetskampen, men hur samtalar vi om påtvingad hijab på kvinnor och barn här hemma? Det är känt att kvinnor i utanförskapsområden trakasseras om de inte täcker sig. De är inte fria att klä sig hur de vill, röra sig fritt eller gifta sig med vem de vill. Än mindre fria att träffa en man de tycker om. Hijaben är en synlig symbol för förtrycket.
På onsdagens Aftonbladet Debatt skrev en grupp moderatpolitiker att man vill se en utredning om slöjförbud för flickor i skolan. Detta eftersom kvinnor som utsätts för hedersförtryck just vittnar om att kraven på att täcka sin kropp och sitt hår är en del av själva förtrycket.
Med parallellsamhällen slits samhället isär. Att förhindra framväxten är därför att värna demokratin och stärka kvinnors och barns ställning. En utredning om förbud mot hijab på barn i skolan, ett plagg som ytterst handlar om förtryck och sexualisering av minderåriga, vore välkommet. Även om det inte utmynnar i ett lagförslag kommer det innebära ett samtal om skolans normerande uppdrag, det som enligt skollagen innebär att ”förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på”.
Vi måste klarsynt våga se maktperspektiven och alltid ställa oss på de svagas sida.
Åke Hällzon
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|