Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Hoppingivande tecken i mörk tid

Debatt Publicerad: 2022-04-21 14:06

Under senaste tiden har vi fått uppleva en utveckling i världen som få av oss kunnat förutse, krig i ett europeiskt land, Ukraina. Att människor är på flykt från sina hem är ingen nyhet, men proportionerna har slagit oss med häpnad.

Samtidigt är vi på väg mot påskens glädje. Fastetiden som föregår påsken vill påminna oss om livets kamp, kampen mot all slags ondska, både i vår egen närhet och i vår värld. Nu tänker vi särskilt på den ondska som det ukrainska folket utsätts för. I kampen för fred är Jesus Kristus vår förebild och inspiration. Därför följer vi honom under fastetidens 40 dagar. Vi följer honom i hans kamp mot lidande och för livet. Han går själv in i och möter lidandet för vår skull, för att befria oss till att våga kämpa mot det onda, för det godas seger.

Därför måste vi fördöma den ryska invasionen av Ukraina. Vi kan uppmuntra och be för folken i Ukraina och Ryssland, uppmuntra kyrkornas arbete med att nå ut med Kristi kärlek och omsorg. Även i dessa mörka stunder måste vi hoppas på Guds löften och lära oss hans vägar.

Ett ljus i detta mörker är Baptistkyrkan i Moldavien, som för övrigt är systerkyrka med Equmeniakyrkan. Moldavien är det ekonomiskt fattigaste landet i Europa, och nu välkomnar man sina ukrainska grannar som flyr kriget. Några hundratusen flyktingar finns i Moldavien, och många har passerat genom landet på väg till andra länder, vanligtvis Rumänien.

Ett välutrustat baptistboendecenter har öppnats för att ta emot ukrainska flyktingar. 50 lokala kyrkor gör också vad de kan för att ta emot flyktingar och ge dem enkelt boende tills de kan ta sig vidare till andra platser och länder. Därutöver har många moldaviska familjer öppnat sina hem för att ta emot dem som ofta anländer tomhänta från Ukraina. Emmanuel Clinic, som drivs av Baptistkyrkan, tar hand om flyktingarnas akuta medicinska behov.

Det är många människoöden som det berättas om. Till mig har en berättelse kommit om en pappa som stannade i Kiev för att kämpa för sitt land och som bad en granne att föra hans 13-åriga dotter i säkerhet. Denna granne hade precis klarat sitt körprov och var nu tvungen att köra i tre dagar, i mycket svåra förhållanden, för att nå den moldaviska gränsen. Alltför utmattade för att orka fortsätta hittades de av ett av hjälpteamen, som gav dem mat och vila för att ge dem krafter att fortsätta sin resa.

Baptistkyrkans 65 hem för föräldralösa barn förbereder sig att ta emot föräldralösa barn som förts från Ukraina till Moldaviens relativa säkerhet. På grund av sin ekonomiska situation är den moldaviska regeringen begränsad i vad den kan ge av ekonomiskt stöd. För att bara ta ett exempel har kostnaderna för bränsle för transport av flyktingar fördubblats de senaste veckorna.

Ett annat hoppingivande tecken är Bibelsällskapet i Ukraina som under kriget ber psalm 31 i Psaltaren. Här har alla kyrkor slutit upp i denna bön.

Nu går dessa länder liksom vi in i ett påskfirande. Därför ber vi denna påsk om fred och försoning. Påsken är en stor högtid och firas till minne av Jesu Kristi lidande, död och uppståndelse. Den kristna påsken är kopplad till den judiska påsken, vilken firas till minne av Bibelns berättelser om judarnas uttåg ur Egypten efter många år av slaveri. Påsken har fått namn från dess hebreiska namn, vilket betyder ”passera” eller ”gå förbi”. Påskens budskap är att våra liv inte bara är dödsmärkta utan livsmärkta. Den innersta tillvaron är liv. Gud är livets källa, och denna källa springer fram i Jesu Kristi uppståndelse. Att tro på uppståndelsen betyder att medverka till att de makter som spikade fast Jesus på korset inte får sista ordet. Allt det som tynger vår jord, som hindrar livet, som stänger till våra hjärtan och stänger ute livet, rullas bort. När påskljuset tänds i påsknattens midnattsmässa kan Guds seger över all ondska och död proklameras. Kyrkan har sedan 300-talet använt påskljuset som en symbol för Kristi uppståndelse under påsknatten. Det visar på ljusets seger över mörkret, Guds seger över ondska och död. Påsken förkunnar att Jesus Kristus har uppstått till ett nytt liv. Jesus ger oss människor tro på liv efter döden, det eviga livet.

Sören Carlsvärd


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

"Equmeniakyrkan ska inte McDonaldiseras"
"Daniel Alms önskan om comeback är obegriplig"
Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies