Idag pratar alla tåg igen
Veckans nummer Publicerad: 2021-08-26 15:55
Uppdaterade stambanor och höghastighetståg. Idag talar nästan alla politiker om tåget som en del av den nya framtiden.
Så sa man även för drygt 160 år sedan. Tåglinjerna byggde ihop Sverige under andra hälften av 1800-talet. Ett fokus låg på Bergslagen.
Sveriges första järnväg för lokomotiv såg dagens ljus 1856. Sträckningen var Örebro-Järle. Och det var ingen slump.
På den tiden var Bergslagen lite av Sveriges nav. Där fanns malmen, gruvorna, hyttorna. Jobben och exportinkomsterna. Med ett utbyggt järnvägsnät såg de styrande framför sig hur exporten av järnprodukter kunde maximeras.
Industrin gav jobb
Men det skulle inte bli i Järle, som man möjligtvis trodde, utan i andra delar av Bergslagen. Grängesberg-Oxelösund blev till exempel en klassisk sträckning för järnmalmen. TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesbergs Oxelösunds Järnväg, drog malmen från Bergslagens gruvor till utskeppningshamnen i Oxelösund.
Linjen fick en särskilt betydelse under krigsåren 1939-1944 då stora mängder malm skeppades ut den här vägen till Sveriges största handelspartner, Tyskland. År 1945 hade kriget gått i baklås för tyskarna och ingen malm skickades – trots avtal.
Domnarvet i Borlänge är ett annat exempel där järnväg och järnverk kopplades ihop.
Dessutom blev det ett uppsving för tillverkare av lok, vagnar, räls, växlar och signaler … ASEA i Västerås, Motala Verkstad, ASJ i Linköping, Kalmar Verkstad, loktillverkningen i Trollhättan … Svensk industri gick som tåget.
Läs mer i Hemmets Vän nr 34 – 2021
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|