Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Bekväm, men irriterande "fluga"

Veckans kommentar Publicerad: 2021-07-29 17:07

De senaste åren har storstäderna översvämmats av elsparkcyklar. Bekvämt för användarna på väg till eller från en fest eller ett evenemang. Irritation och olycksrisk för många andra. Inte sällan lämnas elsparkcykeln liggande tvärs över en gång/cykelbana eller hindrar ingången till butiker , bostäder eller restauranger.

Läkare vid akutsjukhusen i våra största städer rapporterar ett ökat antal olyckor, ibland med svåra skador. 2019 intensifierades debatten sedan en el-sparkcykelåkare dödats i en kollision. Åren 2016, 2017 rapporterades endast en olycka per år medan 2019 fick Transportstyrelsen rapport om 82 olyckor med personskador. Nya siffror pekar på över 200 olyckor, men olycksstatistiken är ofullständig. Samtidigt måste antalet olyckor ställas mot över 10 000 cykelolyckor årligen där det inte sällan också går fort.

Med en enkel metod kan elsparkcyklar manipuleras att gå snabbare än 20 km/tim. I en test som SVT  Nyheter gjorde kunde hastigheten enkelt ökas till 35 km/tim.  En av de största uthyrarna av elsparkcyklar, Voi, tillåter ingen manipulering. Upptäcks det blir föraren avstängd.

Ett annat problem är att de som hyr kanske framför fordonet berusad för att man är på väg till eller från en fest.

Men inte bara förare och passagerare drabbas av olyckor. Inte så sällan åker två och ibland barn på en elsparkcykel.

Utanför butiker eller på gångbanor kan elsparkcyklar ligga slängda och människor kan snubbla över den, inte minst synskadade och funktionshindrade.

Tydliga regler måste upprättas och ansvar utkrävas av den som kör och åker på dessa fordon.

Positiva miljöeffekter lyfts också fram som argument för dessa fordon, men undersökningar, enligt Dagens Industri digital, visar att de kan ha en så kort livslängd som mellan 28 och 40 dagar! Vad är då miljövinsten?

Det som för många är ett positivt transportmedel kan för andra bli en säkerhetsrisk. Därför behöver debatten öka kring ansvar, respekt och säkerhet.

Per Danielsson


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Rädda Tim!
Skjutningar kommer bli det som avgör valet
Det här är veckan när det tog slut
Befria Svenska kyrkan
Vaccinpass gör plats för fler gudstjänstfirare
Tillbaka till rätt rytm
De försvunna flickorna
Cementbeslutet är en katastrof
Larmet går
Glädjande lättnader


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies