Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Evighetsljuset bryter in i vårt mörker

Debatt Publicerad: 2020-11-26 11:33

När vi hör ordet Advent går kanske våra tankar till stjärnor i fönstret och ljusstakar i våra hem. Årets advent kommer att bli speciell då vi kämpar med pandemins mörker. Men vi får ändå fira början av ett nytt kyrko­år, och om vi som kyrka ska få kraft att vara ett ljus i mörkret behöver vi stanna upp och tända ljus och i skenet av ljusen be för vår värld.

Advent är mer än vi riktigt kan förstå. Den vill berätta om Jesus. Den vill beskriva vad liv är och har en djup förankring i historien och en stark koppling till vår egen tid. Det är rakt in i denna vår utsatthet som Gud kommer. Det är i vårt mörker som evighetsljuset bryter in. Det är inte i första hand till det idylliska beteslandskapet med herdar och ängar för länge sedan, utan ett ljus till vår tids utsatta människor.

Advent och jul är därför utmaningens högtider till oss. Vägen till rättfärdighet och rättvisa måste breddas. Guds ingripande och handlande i denna värld går inga omvägar utan sker i och genom enskilda människors liv.

Jag läste psalm 818 i vår psalmbok och orden tog tag i mig. ”Barn och stjärnor föds i mörker, utan skydd av våld och vapen. Mitt i mörkret bjuder livet oss att växa. Ljuset bär oss. Gud är nära i ett litet barn som ser oss.”

Just nu pågår våldet oförminskat i vår värld. Människor lever i ständig skräck för granatattacker och beskjutning. Föräldrar som försöker lugna skräckslagna barn som inte vågar eller kan sova på nätterna. Jag känner djup förtvivlan över de konflikter och det våld som präglar livet för så många oskyldiga människor. Samtidigt härjar coronapandemin med oförminskad hastighet i vår värld, rädsla är något många känner igen.

Augustinus skrev följande bön: ”Jesus Kristus, mitt hjärtas ljus, låt inte mörkret tala till mig.” Augustinus intuition sa honom att om vårt inre mörker tar all vår uppmärksamhet uppstår ett inre pladder om det som gör ont i oss. Vart kan det leda? Ingenstans.

Jag vill tro att det finns ett hopp för barn och vuxna i vår värld idag. Hoppet om en tillvaro som inte bara är frånvaro av våld, krig, fattigdom eller covid-19, utan ett liv med ljus och framtidstro. Jag vill tro att vi är med och sprider det sköna hoppet om en ny framtid!

När Nelson Mandela installerades som president i Sydafrika höll han ett tal om att ljuset inom oss beror på att vi är Guds barn. Mandelas uppmaning var: ”Gör ljusets närvaro i era liv fullt synligt! När vi säger ja till ljuset säger vi ja till Honom som bär allt och som uppfyller allt med sin närvaro, och som kom med fredens och fridens budskap.”

Jesus står nu här med en makt som inte är av denna värld. En makt som varken militärmakt eller mediamakt har en susning om. Den makten är kärleken som lider. Den makten är oövervinnerlig. Den är mänsklighetens största hopp. Den kan dödas, men aldrig besegras. Den övervinner allt.

Nu är det advent och snart väntar julen och vi får påminna oss om löftet där Jesus Kristus säger: ”Jag är världens ljus, den som följer mig ska inte vandra i mörker utan ha livets ljus.”

Det är för detta som kyrkportarna öppnas i advent. Vi får ta emot Kristus och kärleken från Gud. Det är för oss som portarna öppnas. För att vi ska få vara med och ta emot honom som kommer på nytt, för att skapa nytt. ”Se din Konung kommer till dig, välsignad vare han som kommer i Herrens namn.” Gud välsigne oss i advent.

Sören Carlsvärd


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Kan man lita på de nya vaccinerna?
Myndighetssverige har fått sig en törn
Ett bra bistånd är effektivt
Psykiskt sjuka drabbade av fysisk sjukdom får sämre vård
Ensamhet är ett hot mot vår hälsa
Är det fel att vara övertygad?
Visst hör tron hemma i det offentliga rummet
Är krogarnas överlevnad viktigare än de som drabbas av pandemin?
Förskoleplikt för tvååringar logisk följd av långsiktig S-politik
Så påverkas vi av coronapandemin


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies