Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Vart tar Gamla testamentet vägen?

Debatt Publicerad: 2020-10-22 00:00

Frågan i rubriken är naturligtvis retorisk. De flesta vet att Gamla testamentet, GT, finns med sina 39 böcker i början av alla helbiblar. Förut gav man ut Nya testamentet och Psaltaren i en bok, men nuförtiden ger de flesta förlag glädjande nog ut helbiblar med de båda testamentena. Gamla testamentet, GT, finns där, men ändå verkar det som om det glöms bort och ibland förringas och till och med förnekas. Man kan höra i de frommaste av kretsar:

  • Vi behöver inte GT längre, för den skapelsesyn som Första Mosebok beskriver om man och kvinna gäller inte i vår tid. Ett bibliskt äktenskap behöver inte vara mellan en man och en kvinna, utan kan lika gärna vara mellan två människor av samma kön.
  • Vi behöver inte GT längre, och berättelsen om syndafallet är felaktig och förtryckande. Att tala om att alla människor är syndare är kränkande. Nu vill vi höra: ”Du är du och du duger!”
  • Vi behöver inte GT längre, för det handlar ju om historiska händelser för tusentals år sedan om en massa folkslag med underliga namn och som slutar cirka 400 år före Kristus. Vår moderna historia är mycket viktigare.
  • Vi behöver inte GT längre, för alla lagar och bestämmelser är föråldrade och har ingen relevans i dag. Ingen skall komma och säga hur vi skall leva, vi vet bäst själva.
  • Vi behöver inte GT längre, för den kvinnosyn som presenteras är totalt främmande för oss i vårt jämställda samhälle.
  • Vi behöver inte GT längre, för bilden av Gud stämmer inte med Nya testamentets gudsbild. För många, som för Jonas Gardell, handlar det om flera olika gudsbilder, som står i strid med varandra.
  • Vi behöver inte GT längre, för det mesta handlar om våld, krig, blod och död. Låt oss, som en före detta ärkebiskop uttryckte, förpassa det mesta av GT till ”historiens skräpkammare”.

I andra fromma kretsar kanske man inte går så långt, men ändå har GT många gånger försvunnit ut i marginalen. Ibland frågar jag församlingsfolk hur ofta de får höra predikningar och bibelstudier från GT, och ofta blir svaret: ”Mycket sällan, nästan inte alls. Vår pastor håller sig till Nya testamentet och det handlar om nåd, bara nåd.” Det är naturligtvis inget fel att hålla till i NT, men räcker det?Håller vi på att förlora något absolut väsentligt genom att GT förpassas till skamvrån och sällan eller aldrig får komma till tals? Varför måste vi förnya studiet och förkunnelsen utifrån GT?

Bibeln är en enhet och en helhet som inte får brytas sönder. Den handlar om en sammanhållen berättelse från skapelsen i Första Moseboken till finalen i Uppenbarelseboken. Den handlar om den ende sanne Guden, samme Gud i GT och i NT, Abrahams, Moses och Jesu Kristi Gud och Fader, som uppenbarar sig, söker oss människor och handlar genom skapelse, frälsning och dom.GT var Jesu, Paulus och de första kristnas bibel. De hade ingen annan bibel och för dem var det en helig skrift. De vördade, läste, tolkade och förkunnade utifrån den. Det är helt omöjligt att förstå Nya testamentet, Jesus, Petrus och Paulus om vi inte läser GT. Tänk på bibelstudiet som Jesus hade på vägen till Emmaus där han gick igenom hela GT och visade att det står om honom ”överallt i skrifterna”. Att förstå Hebreérbrevet och Uppenbarelseboken utan att ha den gammaltestamentliga bakgrunden är omöjligt. Då tystnar också NT.

Den kristna tolkningsnyckeln till GT är att läsa det utifrån Jesus. GT skall läsas som judafolkets spännande historia, en historia som är rykande aktuell i vår tid genom det som händer med detta folk idag, men, som Jesus själv visar på Emmaus­vägen, är det han som är tolkningsnyckeln till hela GT. Han är hela Bibelns kärna och stjärna och med honom öppnar sig verkligen skrifterna.

Vi har fått GT och NT för att förstå judafolkets, församlingens och vår personliga, unika uppgift i Guds stora berättelse i historien. Någon har sagt: ”Det enda vi lär av historien är att vi ingenting lär oss”, och det kan nog vara sant. Gång på gång hör vi att historieämnet i skolan naggas i kanten, och i den kristna kyrkan är bibelläsandet och bibelkunskapen generellt mycket låg. Vad som händer med det judiska folket idag och framöver är för många ointressant, men i GT finns många svar. Fler och fler saknar sammanhang och mening i livet, och många kristna saknar motivation till att engagera sig i församling och mission. Att läsa om GT:s kvinnor och män är att få hjälp att tolka sitt eget liv och sin kallelse inför Gud och historien.

Gamla testamentet finns där och vi måste återupptäcka det, läsa, studera, förkunna och samtala om det. Fler bibelstudier och predikningar om GT och fler böcker och artiklar om GT. Våra hjärtan behöver bli mer brinnande igen, och då kan GT, tolkat med Jesus som tolkningsnyckel, bli material till en eld, som inte bara börjar brinna i oss personligen, utan som också kan tända eld i torra kyrkor och församlingar och sprida sig över ett helt land och en hel värld.

Bo Wettéus


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Helheten Petrus Hägglund
2020-12-01 13:13
Utan det så kallade Gamla inget Nya. Precis som Bo skriver så är det en helhet där inget av Guds ord eller förbund förlorat sin giltighet. Och skall inte heller så göra så länge himmel och jord består enligt mästarens ord i Matteus.

Tack Bo för inlägget om GT! Björn Axellie
2020-10-26 20:16
Ja - GT är omistligt och en del av fullheten. Vi behöver mer av denna undervisning!

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Visst hör tron hemma i det offentliga rummet
Evighetsljuset bryter in i vårt mörker
Är krogarnas överlevnad viktigare än de som drabbas av pandemin?
Förskoleplikt för tvååringar logisk följd av långsiktig S-politik
Så påverkas vi av coronapandemin
Gör upp med sekulariseringen
Coronafreden ett avslutat kapitel
Både generös och stram migration
Coronapandemin stoppar inte knarksmugglingen
Stor dramatik i Mellanöstern


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies