Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Stenarna som ropar i P3

Veckans kommentar Publicerad: 2020-05-20 13:47

Det är svårt att säga om det är coronapandemin som har accelererat samtalet om Gud i offentligheten eller ej, men plötsligt är det som om alla större mediehus med intellektuell självbild diskuterar kristen tro.

Först ut var liberala Expressens Göteborgs-edition GT som på ledarplats ondgjorde sig över att riksdagsledamoten Roland Utbult tackade Gud för att ha blivit frisk från covid-19. Utbult borde tacka vårdpersonalen och vetenskapen, tyckte GT. Att människor i tusentals år tackat Gud för liv och hälsa verkar ha gått ledarsidan förbi. Sedan berättade Utbult i SVT:s Helgstudion om hur det är när döden kommer nära, hur hans kristna tro styrkt honom och hur han tackade Gud. Utbult är kristen och för honom var det självklart att dela med sig av sin tro på en Gud. Men se det var för kontroversiellt för redaktörerna på SVT – som klippte bort allt Utbult sagt om Gud, tro och tacksamhet.

Och i veckan blev Abba-Björn, uttalad ateist och medlem i Humanisterna, arg på pingstvännen och teologen Joel Halldorf i Svenska Dagbladet och kallade Halldorf vetenskapsfientlig, eftersom denne i Expressen skrivit att lidande är ett mysterium utifrån Psaltarens varför-frågor: ”Hur länge skall du glömma mig, Herre? […] Lidandet är inte ett problem eller dilemma; det är inte en enkel ekvation som vi kan lösa ut. Lidandet är ett mysterium. Och Guds svar är att sörja. Att inte bara stå vid sidan och sympatisera med de lidande, utan att själv bli en som lider.”

Det är verkligen glädjande att det är journalisten Moa Wallin i P3:s Tankesmedjan som är den mest sansade medierösten bland sekulärmedierna:

”Ursäkta en internationell, men det här är en debatt som bara kan utspela sig i Sverige, för här är det ateismen som är fanatisk och inte religionen. Vi är så övertygade att ateismen är det intelligenta och rationella alternativet att vi inte ser att det är ateisten som är besatt av att propsa på sin tro på andra, inte då den stackars Roland som har bett för att bli frisk. Det verkar finnas en föreställning om att troende politiker skulle ägna all sin arbetstid åt böner. Men i verkligheten har vi sett beviset på det rakt motsatta. Det vill säga att Roland ändå steppat upp i den här talarstolen och tog den här viktiga fiskeridebatten trots att han var svårt sjuk i corona. Medan det i själva verket är hedningarna som är besatta om att prata om Gud. Dödligt sjuk och offentligt häcklad på bara några månader. Nästa gång som saker känns jobbiga så tycker jag man borde starta en bönekedja eller inspireras av att Roland Utbult tog sig igenom våren 2020.”

Jag kunde inte ha sagt det bättre.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Här är frågorna ni behöver ställa er, Equmeniakyrkan
Det bästa vi vet är dialog med våra läsare
Kanon bra för kultur och människor
Församlingar kan inte ge vård – men vara barnens stöd
Han tonsatte vårt lands själ
Bristande demokrati gör mig orolig
Miljöpartiets kris speglar frikyrkans
Ring din riksdagsledamot!
Är risktagande del i en karismatisk personlighet?
När kylan slår till är mänsklig värme allt


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies