Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Expressens gudsbild problematisk

Veckans kommentar Publicerad: 2020-05-07 15:21

Ledarredaktionen på liberala Expressens Göteborgs-upplaga, mer känd som GT eller Göte­borgs-Tidningen, har i förra veckan läst två intervjuer med KD:s riksdagsledamot Roland Utbult. Efter att ha varit inlagd på sjukhus i tre veckor, svårt sjuk i covid-19, gav Utbult intervju till Expressen och Dagens Nyheter.

Till Expressen sa Utbult: ”Jag var nära döden. Jag har aldrig varit så nära döden men samtidigt kände jag en hoppfullhet. I slutet av mars mobiliserade sig många i hela Norden och bad en bön för mig. Jag tror att detta påverkade min situation. Den första april upplevde jag på förmiddagen att jag kände mig starkare. […] Jag fick återvända till livet från att vara nära döden”. I Dagens Nyheter citerar han Psaltaren 30, ”Herre, min Gud, jag bad till dig och du gjorde mig frisk. Jag var mer död än levande. Ändå räddade du mig från en säker död och gav mig livet tillbaka.”

Detta gillades inte av liberala Expressen. ”…  en lagstiftare har ett särskilt ansvar […] som lagstiftande medlem av riksdagen ska man föra sig på ett sätt som inger förtroende för den breda allmänheten”, ryter tidningen. Det är alltså, enligt ledarredaktionen på Expressen, inte att inge förtroende att citera Bibeln. Tidningen fortsätter: ”Att hävda att böner skulle ha räddat Utbults liv är också att antyda att de över 2 000 svenskar som omkommit skulle ha kunnat räddas om bara tillräckligt många hade bett för deras överlevnad.”

Nu har ingen någonsin antytt något sådant, absolut inte Utbult. Tvärtom har människor i alla tider tackat Gud för goda gåvor, hälsa och liv. Alltifrån Bibelns Job, till Jesus, till Johan Ludvig Runeberg som i psalmen Jag lyfter ögat mot himmelen skaldar ”tack för allt gott du mig ständigt ger, att känna, älska och äga. Tack, gode Fader, för mycket mer än jag kan nämna och säga.”

Expressens syn på Gud är intressant. Ledarredaktionen tycks tro att kristna kan beställa tillfrisknanden, lycka och välgång – bara tillräckligt många ber. Så är det förstås inte. Som kristna tror vi att Gud är den som håller oss och universum i sina goda händer, och att Han gör det i både livet och döden. Att tacka Gud för sitt liv och sin hälsa betyder inte att jag är förmer än andra eller att jag skulle ha Guds favör. Det handlar om att ha en ödmjuk livshållning, att inse att jag inte är centrum i mitt liv – det är Gud.

Förr försvarade de frisinnade liberalerna kristna värderingar. Så är det inte längre.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Israels svar riskerar den nya alliansen
Här är frågorna ni behöver ställa er, Equmeniakyrkan
Det bästa vi vet är dialog med våra läsare
Kanon bra för kultur och människor
Församlingar kan inte ge vård – men vara barnens stöd
Han tonsatte vårt lands själ
Bristande demokrati gör mig orolig
Miljöpartiets kris speglar frikyrkans
Ring din riksdagsledamot!
Är risktagande del i en karismatisk personlighet?


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies