Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Det värsta har redan hänt – tack och lov!

Debatt Publicerad: 2020-04-08 00:00

Trots att vi alla är påverkade av en pågående global folkhälso­kris måste det ändå vara möjligt att just nu välja ett annat perspektiv i ljuset av påskens tidlösa budskap. Det är och har varit ett hoppets tecken för generationer. Tron på Jesus ger kraft att möta livet sådant det nu är i all sin brustenhet i väntan på att försoningen skall genomtränga allt. Jag hörde en berättelse från en mamma som hade svårt att få sin flicka att sova den tid hon behövde. Flickan ville gärna ligga och läsa någon spännande bok innan hon somnade och det hände därför att hon återupptog läsandet sedan mamma sagt god natt och släckt ljuset. Vid ett tillfälle tittade mamman in lite senare på kvällen och fann att sänglampan lyste och att flickan sov djupt. Händerna hade fallit ner på bröstet över en uppslagen bok. Hon uppfattade då att flickan mumlade något för sig själv i sömnen. Det var som om hon var inne i ett samtal med bokens huvudperson: ”Ja, jag vet att du har det svårt nu, men du behöver inte vara rädd. Jag har läst sista kapitlet och jag vet att det går bra för dig.”

Det är med något av den känslan många ser fram emot att fira den kristna påsken. Vi har läst det sista kapitlet! Men det räcker inte. Hela berättelsen börjar med den ångestfyllda kampen i Getsemane trädgård och fortsätter med fruktansvärda scener av tortyr och Jesu smärtsamma död på korset. Alltså, påskberättelsen är något av det värsta man kan tänka sig. Men… Det värsta som kunde ha hänt – hade varit att det inte hänt! Då hade Gud lämnat världen åt sitt öde och börjat på nytt någon annanstans. Då hade vi varit utan Gud och utan hopp i världen. Det värsta som kunde ha hänt hade varit om människan i sitt hat och sin ondska lyckats döda och begrava sitt enda hopp för alltid. På fredagskvällen den där påsken och under veckoslutet var ändå detta lärjungarnas totala upplevelse efter det som hänt.

Det värsta hade faktiskt hänt! Och det hade hänt på riktigt med Jesus. Jesu lidande och död var ingen chimär. Det var på riktigt: Gud lämnade Jesus medan han gav upp andan. Vår synd, ondska och hat naglade Jesus vid korset. Domen verkställdes. Jesus dog och blev lagd i en förseglad grav. Men eftersom det värsta som måste hända har hänt, och att det hände med Jesus, Männi­skosonen som vår ställföreträdare och Guds Lamm, så kan ingenting längre hota den människa som sätter sitt hopp till det som hände med Jesus. Att Gud uppväckte Honom från det döda betyder att Gud erkände Jesu blod som en lösen för alla människor. Det som hände med Jesus försäkrar oss om att Gud inte längre tillräknar oss våra synder och att Satan inte längre kan gör anspråk på vårt liv.Men om det värsta inte hade hänt hade dessa ord aldrig blivit skrivna:”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknar inte männi­skorna deras överträdelser och han har anförtrott åt oss försoningen ord.” Det betyder att varje människa erbjuds att låta sig försonas och få det bra med Gud, att få börja ett helt nytt liv utan skuld och skam och utan fruktan för döden. Jesus lever och är en levande garanti för att den som kommer till Gud genom honom blir fullkomligt frälst. (Hebreerbrevet 7:24)

Jesus lever! Jubla människa!

Jag minns en påskdag under min tid som pastor i Filadelfia i Örebro, då orden om att ”lärjungarna blev glada när de såg Herren”, blev en så stark upplevelse för mig under det att jag förberedde min predikan, att jag började påskdagens gudstjänst med att spela några glada melodier på mitt munspel. Wow! Jesus är sannerligen uppstånden! Glädjen kom därefter att prägla gudstjänsten som helhet, och en person tog emot Jesus för första gången i sitt liv.

Så låt tacksamheten för det som hände på korset och glädjen över Jesu uppståndelse och närvaro få ta plats i våra hjärtan och församlingens tillbedjan. Vi kan göra det utan att förhäva oss, som om vi ägde något som inte var tillgängligt för alla – Jesus tillhör alla. Gud är nära alla i allt det som känns svårt just nu. Om krisen får dig att vända dig till Gud, kan det bli det bästa som hänt dig. Det här är en tid att visa kärlek och omtanke för varandra, men också att låta de stora frågorna, om vad som egentligen är mening med vårt liv, ta plats.

Om ett litet virus kan få, inte bara våra livsprojekt att skaka, utan också göra oss osäkra om grunden för vårt liv som människor, då har vi byggt vårt hus på sanden. Jesu död och uppståndelse har betydelse för varje människa. Det som hände med Jesus vittnar om att Gud är god och älskar oss till det yttersta. Ta emot det med ett öppet hjärta.

Glad påsk!

Sven Nilsson


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Stor dramatik i Mellanöstern
"Det enda jag vet: Nåden räcker"
Nej tack, inget 1200-tal igen
Identitetspolitik – en varg i fårakläder
Livshjälp – inte dödshjälp!
Uppvärdera synen på ålderdom
Vad EU-toppmötet lovade bort av svenska skattebetalares pengar
Att ha makt innebär ansvar
Dagens församlingar har många uppfostrare – men var är fäderna?
Bibeln har inget program för migrationspolitik


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies