Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Låt oss ta Bibelns vägledning på allvar

Debatt Publicerad: 2020-03-05 16:26

Vad är det som bestämmer den kristna trons innehåll? De flesta skulle nog tveklöst svara: Bibeln! Samma svar skulle kyrkans företrädare ge på frågan om vad det är som formulerar den kristna kyrkans troslära. Det vi läser innanför Bibelns pärmar är grunden för kristen tro.

Om det är vår övertygelse måste det också få praktisk betydelse i våra enskilda liv och i våra församlingar.

En fråga som vi då måste ställa är hur vi ser på vårt liv här på jorden. Har vi slagit ned bopålarna alldeles för hårt i den här världen?

Bibeln påminner oss om och om igen att vi har vårt rätta hem i en annan värld. Vilken betydelse får alla dessa bibelställen för oss? På djupet? I det dagliga livet? Är det så att döden är en lika definitiv slutpunkt för oss som den är för dem som inte delar vår tro på Kristus? Är det så att vi satsar lika mycket på att lyckas i det här livet som alla andra? Är vår framtid lika med de dagar och år som vi har framför oss fram till döden?

En del av oss kommer säkert ihåg hur Einar Ekberg mäktigt och övertygande sjöng: ”Jag är främling, jag är en pilgrim, blott en afton bor jag här.”

Är det ord som du och jag kan skriva över våra liv?

Har du tänkt på, att om det som hände i inledningen till människans historia (det vi brukar kallar syndafallet) inte hade hänt, då hade vi inte haft någon bibel. Det var för att vägleda oss i en för oss människor främmande miljö som Bibeln blev skriven.

Att det är så blir så tydligt om vi ser på hur Bibeln är strukturerad: De två första kapitlen beskriver den fullkomliga värld som Gud skapade och som var de första människornas naturliga livsmiljö. Dessa två kapitel är fyllda av symboliska skildringar av en tillvaro som är alltför underbar för att vi ska kunna fatta dess storhet och beskriva den med mänskliga ord. Samma sak möter oss i de två kapitel som avslutar Bibeln. De beskriver, lika symboliskt, den ofattbart sköna värld som är vår framtid.

Resten av Bibelns 1 346 kapitel är ord som Gud har gett oss för att hjälpa oss leva i denna ofullkomliga, plågade och splittrade värld, där ondskan håller i taktpinnen. Vi hör inte hemma här, vi är förvisade till bortaplan genom vårt uppror mot Gud, precis som hela mänskligheten. Men han överger oss inte, han talar till oss genom sitt ord, han vägleder och tröstar oss i denna främmande värld. Och framför allt har han i sin kärlek till oss gett oss sin ende son som vår räddare och förebild.

Och inte nog med det, han har också gett oss ett uppdrag att fullfölja här i tiden, för att hans kärlek till världen ska nå alla våra medmänniskor – genom oss! Och förutsättningarna för det uppdraget har han gett oss i Bibeln.

I ljuset av det här måste vi låta Bibeln få ett avgörande inflytande på våra liv – och på kyrkans undervisning och agerande.

1) Vi måste låta Bibelns ord om en framtid i Guds eviga, fullkomliga värld både uppmuntra oss och utmana oss. Hur ska vi ens orka leva här på jorden utan det hopp om en evighet hos Gud som Bibeln om och om igen möter oss med? Vi måste tro på det av hela vårt hjärta och låta våra livsval bestämmas av den tron!

2) Vi måste låta den vägledning som Bibeln ger oss vara vårt rättesnöre, både som enskilda och som församling, om vi ska kunna leva trovärdigt som kristna och för att kunna fullgöra det uppdrag Gud gett oss. Det gäller på alla områden, inte minst när det handlar om den enhet bland oss som tror som Jesus själv bad om. Se Johannesevangeliet 17:21-23.

Det var när Israels folk befann sig på den svåraste av ”bortaplaner”, i öknen, utan sammanhang varken bakåt (Egypten) eller framåt (löfteslandet Kanaan), som de fick befallning om och detaljerade instruktioner för att bygga en boning för Guds närvaro – mitt i deras främlingskap.

Så är det också för oss idag. I Bibeln har han gett oss en mönsterbild att följa om hur hans församling ska byggas, platsen för Guds närvaro mitt i vårt främlingskap.

Låt oss ta Bibelns vägledning på djupaste allvar, så att vårt uppdrag i den här världen ska kunna fullbordas.

Bo Lenells


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

”Vi står inför en ny tid i Sverige”
Krisen och dess nya möjligheter
Religionslektionen som gick snett
Moralen luckras långsamt upp
Omvändelse kräver uthållighet
Höj straffen för grova våldsbrott
Stor skillnad på fanatiska och hängivna personer
Den judiska Jesus-rörelsen utmanar kristenheten
Det kan bli svårt att försvara demokrati
Nationella Hjälplinjen kan vara skillnaden mellan liv och död


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies