Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Människor måste bli gripna av Guds ord för att behålla tron

Debatt Publicerad: 2019-12-05 15:53

Varför bevaras inte nyfrälsta? Vi har hört smärtan och våndan hos flera evangelister och pastorer som berättat om nyfrälsta som efter en vecka, någon månad eller något år försvinner ut ”i världen” återigen. En del har inte bara bett efter en frälsningsbön utan verkligen mött Jesus, döpt sig och blivit del av församlingsgemenskapen. Men så, sakteliga eller plötsligt, inte längre ett spår av tron utan bara ”världen”.

Ett globalt fenomen? Nej, till exempel Kinas kristna har haft ständig tillväxt i decennier med extremt Jesushängivna gammel- som nyfrälsta. Detta är ett ”västerländskt dilemma”. Är det fråga om den ”Sista generationens människa”, som Bibeln beskriver vara extra fördärvad (2 Timoteus brevet 3:1-8, 2 Petrusbrevet 2:1-21)? Kan det vara välfärd och materialism som blockerar hungern efter andligt liv och längtan efter Gud? En västerländsk människa som formats till ytlig och sinnlig njutningslystnad med snabba mentala och fysiska kickar, där de ständigt måste ges underhållning, även i kyrkan?

För 100 år sedan och bakåt i tiden bevarades de flesta av de nyfrälsta, men idag är det tvärtom, varför? Förklaringen kan vara det nämnda, men vad skiljer då västerländsk kristenhet idag från förr? Framförallt förkunnelsen!

Jag har läst predikningar, böcker av eller om forna väckelsepionjärer som Edwards, Finney, Moody, Barrat, Pethrus, Mangs och så vidare. De gav ut Guds Ordet direkt och omfattande, i sin helhet, alla de olika teman Bibeln presenterar, både sött och salt, välling och fast föda. Bibelutläggande predikningar om frälsning och rättfärdiggörelse av nåd och tro, Guds kärlek och godhet, men också omvändelsens, syndanödens och syndabekännelsens nödvändighet, om helgelse och överlåtelse, om himmel och helvete.

Idag ges Ordet ut sparsamt, det blir inbäddat i en mängd berättelser, illustrationer och i närmast teatraliskt stuk ofta kryddat med komik, något som är väldigt själsligt underhållande och triggar/”hypar upp” det känslomässiga, men var är Andens verkliga liv, närvaro och kraft? Var är Jesus?

Om människor blir ”frälsta” via i huvudsak underhållning och själsligt ”hype”, så kräver dessa människor detsamma för att bli kvar i tron och i våra kyrkliga sammanhang. Men om människan blir gripen av det eviga Gudsordet, den helige Ande från ovan och av Jesus, så bär det in i evigheten bortom denna världs utbud av själslig underhållning.

Läs väckelsepionjärerna och väckelsehistoria så får du se och lära. Du kommer att märka hur nära väckelsepionjärerna levde i och av Ordet och hur totalt beroende de var av Andens liv och kraft. Om vi följer deras exempel och förebild så kanske också vi kan få behålla våra nyfrälsta i Herrens hagar utan att världsliga vargar rycker bort dem så grymt och obarmhärtigt.

”Så säger Herren: Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så ska ni finna ro för era själar” (Jeremia 6:16).

Peter Kujala


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Pioritera bönen och ropa till HERREN om bönens ande. Hans Andren
2019-12-05 23:07
Viktigt att församlingarna liksom varje enskild medlem prioriterar bönen och ropar till HERREN om att bli beklädd med bönens ande. DHA överbevisar och bevarar människor. Där stark tillbedjan, lovsång, bön/ förbön finns, där Guds härlighet finns, där bevaras människor.

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Stor dramatik i Mellanöstern
"Det enda jag vet: Nåden räcker"
Nej tack, inget 1200-tal igen
Identitetspolitik – en varg i fårakläder
Livshjälp – inte dödshjälp!
Uppvärdera synen på ålderdom
Vad EU-toppmötet lovade bort av svenska skattebetalares pengar
Att ha makt innebär ansvar
Dagens församlingar har många uppfostrare – men var är fäderna?
Bibeln har inget program för migrationspolitik


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies