Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Angeläget

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Sveriges kristna utmanas till korsvandringar genom landet

Veckans nummer Publicerad: 2019-11-21 15:55

– Vi tror att Gud älskar Sveriges människor på riktigt. Det här är ett sätt att förkroppsliga det, säger prästen Mats Nyholm och evangelisten och sångaren Alf Lax, som från juni till september nästa år vill utmana svenska kristna till korsvandringar från Haparanda i norr till Ystad och Malmö i söder.

– Vi söker 118 ansvariga som vill gå en sträcka var, och på kvällen, dit man kommer fram, arran­gera en öppen samling på ett torg eller var det passar, fortsätter Mats Nyholm.

– Syftet är att berätta om Jesus och att gå genom Sverige från Haparanda till Stockholm, Göteborg och Malmö på 120 dagar, säger Mats Nyholm, till vardags direktor i Klara kyrka. Han berättar att tanken är att gå med ett kors mellan klockan 10 och 14 varje dag genom Sverige.

– När man kommer fram äter och vilar man först. Sedan har man klockan 18 en utåtriktad gudstjänst någonstans, där människor får höra om Jesus och får en möjlighet att börja tro på Gud, fortsätter han.

– Man tror lätt att Sverige har hört om Jesus. Men när du pratar med människor runt om i Sverige så märker du att man ofta bara hört lite grann om Jesus, och ofta har man hört sådant som inte stämmer om den kristna tron. Så jag önskar att evangeliet ska få ljuda och att människor ska få bli drabbade av Guds storhet.

Evangeliet i centrum

– Det är Alf Lax och jag och förhoppningsvis tusentals andra som ska vara med. Jag skulle vilja att evangeliet får stå i centrum, att människor får ta emot Guds kärlek och den förlåtelse, upprättelse och försoning som Jesus kan ge, säger Mats Nyholm.

För Alf Lax är det inte första gången han går genom Sverige med ett kors. Han har gjort tre liknande vandringar – år 2014 gick han mellan Göteborg och Stockholm, år 2015 mellan Göteborg och Smygehuk och tredje året gick han genom Dalarna.

– Redan första gången jag gick för fem år sedan fick jag tanken att man skulle göra en stafettkorsvandring i hela vårt land och att försöka få med den svenska kristenheten på det här. Sedan har jag gått och burit  på det tills jag ringde till Mats. Då släppte jag det här lilla fröet och han tände på det direkt, säger Alf Lax.

– Vi har egentligen ett fantastiskt budskap, det kärlekens och försoningens budskap som korset representerar. Men svenskarna kan nog inte riktigt det här idag i allmänhet. De förstår inte vad svenska flaggan står för egentligen – det gula korset pekar mot uppståndelsen, och evigheten representeras av den blå himmelsfärgen.

– När jag har varit ute och vandrat och folk har frågat varför har jag knutit an till just det, varför jag har med mig ett kors. Jag har pekat mot korset och ställt en fråga tillbaka: ”Har ni svenska flaggan?” Över hela landsbygden har man i regel det, så svaret blir: ”Ja, det har vi.” ”Ja, det är den jag går med här”, säger jag och pekar mot korset. ”Det påminner om vår flagga.” Sedan har jag kunnat förklara vad korset betyder, fortsätter Alf Lax.

Läs mer i Hemmets Vän nr 47 – 2019


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Konflikt i centrum när Löfven besökte Ukraina
Stödet för SD växer kraftigt
Bibelns syn på samlevnad omtolkas i dagens kultur
Får religion och tro plats i Sverige idag?
"Tio nya låtar inspelade och närmare slutspel"
Sanningens minut för Ursula von der Leyen
"Insatsen i Irak avbryts inte"
"Julens budskap är oerhört radikalt"
"Julens sånger är för mig både trygghet och stämning"
Jan-Inge vill lyfta fram psalmsången


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto
Taltidning

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies