Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Gud har inte gett upp om Sverige!

Debatt Publicerad: 2019-11-07 12:00

Det öppna samhället blir allt mer attackerat med våldshandlingar och skjutningar på öppen gata. Bombattentat mot institutioner och bostadshus ökar. Våldtäkter, utom- och inomhus, är så vanliga att vi nästan vant oss vid att det sker.

Varför har det blivit så här? Varför har inte denna nedbrytande samhällsutveckling kunnat stoppas? Det enkla svaret är: frånvaro av andlig väckelse som påverkar samhället! En orsak är bristande ansvar hos Guds folk att vara jordens salt och världens ljus, vilket försvagat den andliga auktoritet som Jesus bemyndigat sin församling med. (Matteusevangeliet 5:13-16 och 28:18-20).

Om inte denna samhällsutveckling vänds, vilket måste ske omgående, kommer vi stå inför svåra utmaningar de närmaste åren, med ännu större påfrestningar för samhället såväl som för enskilda människor. Därför behöver avfallet från en biblisk/apostolisk tro, som pågått under lång tid i svensk kristenhet, framför allt på teologiska institutioner, konfronteras med apologetisk skärpa av andefyllda teologer och förkunnare. Samtidigt är behovet stort av tydlig och frimodig undervisning om den helige Andes liv i många församlingar. Det karismatiska livet med dess yttringar, såsom tungotal, profetia, kunskapsord och helandegåvor, behöver upplivas om kristen tro ska bli relevant och attraktivt för människor. Även Bibelns profetiska perspektiv, som generellt är mycket eftersatt i förkunnelsen, behöver uppvärderas, då detta är viktigt för att förstå tiden vi lever i.

Den aktuella situationen visar också att kristna måste ta Jesu missionsbefallning på större allvar och stärka evangelisationen. Anden vill ge oss inspiration och initiativ, både större och mindre, som kan fungera i dag. Kristna ledare måste också vilja visa ödmjukhet och öppenhet inför varandra. (Psaltaren 133).

Då den kanadensiska predikanten Mark Dupont gästade Stockholm i januari 2014 profeterade han: ”Herren öppnar ett speciellt fönster för ’vårvarma vindar’ som ska blåsa genom församlingar i Sverige. Det kommer att bli en upptining, en frisk himmelsk doft, (…) för dem som gensvarar till den helige Ande. (...) Dessa varma vårvindar kommer att skänka glädje till många ledare, som gör att de går åstad och samarbetar med andra ledare som de troligen aldrig tidigare har samarbetat med för att utbreda Guds rike. Det är tid att öppna fönstren och släppa ut allt unket och släppa in Guds vindar som är mogna att planteras.” Detta visar sig ske nu. Gud har inte gett upp om Sverige!

Därför måste kristna samlas till gemensam bön för landet och för församlingsledarna.

Claes-Göran Bergstrand, baptistpastor


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider
"Vi saknar existensberättigande om vi inte vill nå nya människor"
Ljuset lyser i mörkret


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies