Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

De tror på väckelse i Sverige

Veckans nummer Publicerad: 2019-09-05 16:34

– Jag tror på en väckelse över Sverige, säger Godwin Lungwa, ungdomspastor från Tanzania, som tillsammans med förebedjarna Antonia Jasper, Justina Simon och pastor James Godwell besökte lovsångsfestivalen Ära 19 i helgen.

Under tre veckor har 30-talet före­bedjare från Tanzanias pingströrelse Free Pentecostal Church of Tanzania (FPCT) besökt Sverige tillsammans med en av rörelsens biskopar, pastor Jackson Sangiza. De började gemensamt med den nationella bönekonferensen på Ralingsås i augusti för att sedan dela upp sig och besöka 20-talet platser från Västerbotten i norr till Blekinge i söder. Ett av teamen besökte också lovsångsfestivalen Ära 19, som i helgen hölls på Torp utanför Kumla – klassisk väckelsemark och där många missionärer fått sin kallelse.

– När min pastor Jackson Sangiza delade den vision han fick år 2001 med oss i församlingen fick jag en nöd för att be för Sverige, säger Godwin Lungwa som är teamets tolk.

– När möjligheten kom att följa med hit för att be tillsammans med er såg jag det som ett privilegium. Vi gör det utifrån våra hjärtan, därför att Sverige var det första folk som sände missionärer till Tanzania med evangeliet. Ni är på det sättet våra andliga fäder, det är därför vi älskar er, och vi är genom Gud förbundna med er i Anden därför att vi tog emot evangeliet genom er.

Den vision som din pastor hade om Sverige, vad handlade den om?

– Hade han varit med oss här hade han kunnat berätta mer, men jag kan dela lite av den: I den vision han såg var han uppe i bergen och såg hela Sverige ovanifrån. Han såg elden komma ner från himlen, och den föll över de platser där människor ropade till Gud. Han såg också att elden brann över hela nationen. Vilket betyder att Gud kommer att sända väckelse igen framöver i den här nationen. Det blir en stor väckelse i landet, men den kommer att starta på olika platser, fortsätter Godwin Lungwa.

– När Gud visade pastor Jackson Sangiza visionen om att vi måste be för Sverige delade han den med hela kyrkan i Tanzania. Vi började be för Sverige i vårt hemland i olika provinser under många år innan vi bestämde oss för att resa hit.

Ung generation

För många av förebedjarna från Tanzania är det tredje eller fjärde året som de besöker Sverige. Jag frågar Godwin Lungwa vad han tycker om att besöka Ära 19.

– Det är underbart eftersom jag själv är ungdomspastor i vår kyrka. Jag gläder mig i Gud över att se skaror av unga komma tillsammans, som längtar efter Gud och som tillbringar tre dagar och många timmar bara för att lovsjunga och prisa Gud, studera Ordet och be. Det är också ett tecken på att det finns en större väckelse i framtiden. En av de saker vi bett för är just att Gud ska beröra unga hjärtan så de återvänder till kyrkan, svarar han.

– I en del av de kyrkor vi har besökt har vi sett ett stort åldersgap. Många av kyrkans medlemmar verkar vara mer än 40 år och de unga är väldigt få. Så ett av våra böneämnen är att Gud ska resa upp den unga generationen. Om dessa unga fortsätter i denna anda av att tillbe och tjäna Gud som vi ser här, så kommer det att påverka ert land ända upp på regeringsnivå.

– Därför att bland dessa unga finns framtidens ledare och politiker, de kommer att ta sin plats som politiker. Har Sverige människor i regeringen som fruktar Gud kommer Gud att välsigna nationen, och landet slipper det som går emot Gud. Det är ett fantastiskt besök för mig, och jag prisar Gud för att jag får uppleva denna ungdomskonferens. Det här är den sista platsen vi besöker innan vi åker hem, fortsätter Godwin Lungwa.

Läs mer i Hemmets Vän nr 36 – 2019


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Svantesson: Ekonomi med vårkänslor
45 EFK-ledare betonar biblisk äktenskapssyn
Här börjar dagen med bön via Zoom
De ser fram emot svar på framtidsfrågorna
Kristna uppmanas till närvaro och bön efter dödsskjutning
Mer relationsvåld bland socialt utsatta
Barn omhändertas i kamp mot maffia
I ett land utan tro vet vi inte vad det är vi ska försvara
Patring: "Politiken kan svänga väldigt snabbt"
Så många kan läsa Bibeln på sitt språk


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies