Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Sommarens konferenser bygger nya relationer

Debatt Publicerad: 2019-07-18 17:03

När jag ser bilderna från sommarens konferenser kommer jag att tänka på de evenemang som vissa gårdar inbjuder till som vårens ”kosläpp”. Kornas glädjeskutt när de kommit ut ur sina bås är härliga att skåda. Det är kanske något liknande kristna från små förhållanden känner när de möts i alla dessa konferenser år från år: Hur ljuvligt det är att möta en återlöst syskonskara … det är som en fläkt ifrån ovan när ensam man vandrar hem. Den upplevelsen har en potential som vi borde göra mer av där hemma i våra lokala församlingar. Redan att som två eller tre mötas i Jesu namn betyder mycket och representerar en stark utgångspunkt för bön men också för livet i Guds rike som sådant.

Guds ord lägger stor vikt vid att de troende kommer samman. Vi behöver varandra. Enheten mellan kristna är en andlig verklighet i det att vi tillsammans redan utgör Kristi kropp. Men lemmarnas funktion i kroppen beror av innehållet i våra relationer. Hemma i församlingen kan man ju inte bara gå omkring med varandra, där måste man leva med varandra!

Relationer kan vara de mest smärtsamma och de mest meningsfulla erfarenheterna i vårt liv. Vi glömmer lätt att hela skapelsen egentligen är relationell i den meningen att alla delar är beroende av varandra. Det är bara så. Skapelsen är vävd i ett stycke, för att använda ett uttryck av Gunnar Edman. Själva livet tvingar oss att interagera med varandra. Från människans utgångspunkt är det ändå inte bara en fråga om vad det bara blir utan hur vi väljer och värderar en relation. Detta får stor betydelse för vår andliga utveckling och mognad.

Guds ord fäster stort avseende vid hur vi lever med varandra som kristna. Vid en genomläsning finner jag att Nya testamentet innehåller inte mindre än 76 kortare och längre textavsnitt med tillsammans 533 verser som berör det här ämnet.

För Gud är relation och gemenskap själva syftet med Jesu försoningsoffer. Vi är kallade till gemenskap med Gud och hans son. Vi uppmanas därför att utveckla och fördjupa vår relation till Gud och till varandra. För den gamla människan är detta en stor utmaning. Synden och vår själviskhet har gjort oss till ensamma människor av naturen. Även om vi längtar efter gemenskap kan det vara en väg att gå innan man når fram till varandra. Ofta talar vi om kristen enhet som om den var möjlig att uppnå på instrumentell väg sett genom teologiska dokument och strukturella projekt. Allt detta kan ha sin betydelse. Strukturer i form av kyrkor, lokala församlingar och ekumeniska sammanslutningar kan vara de kärl som bär och överför trons vittnesbörd genom historien – men till sist är det bara människor som kan älska varandra och bygga verkliga relationer som ger ett innehåll av att vi är ett unikt släkte som Guds folk i världen.

Hur jag lever i en relation bestäms grundläggande av hur jag uppfattar mig själv som person och navigerar mellan ett individualistiskt eller ett utgivande förhållningssätt. Djupa relationer mellan kristna växer ur vetekornets död. Dödsprocessen får skalet att brista så att vi kan mötas i en levande beröring. Verklig relation med varandra i Kristus finns bara i uppståndelselivet – det liv som brutits genom Korset. Vår största utmaning som kristenheten och lokala församlingar är att utveckla tillitsfulla relationer som får sitt innehåll av att vi dör tillsammans in i Kristus.

För många blir upplevelsen av en sommarkonferens en bekräftelse av något som är större än ens eget liv. Man upptäcker rikedomen i att tillhöra Guds folk och Kristi kropp. Låt den erfarenheten ge dig tro för att din lokala församling kan växa som den helige Andes gemenskap i en allt djupare överlåtelse till varandra.

Kärlekens enhet och hjärtats tillbedjan bygger en Guds boning i Anden och förlöser Guds härlighet och kraft. Du är fri att älska och glädjas över de syskon som Gud utrustat dig med på nära håll.

Det är vår i Guds rike och Guds gröna ängar är vår gemensamma arvedel. Varför inte göra ett litet glädjeskutt ibland när du tänker på det?

Sven Nilsson


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

"Equmeniakyrkan ska inte McDonaldiseras"
"Daniel Alms önskan om comeback är obegriplig"
Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies