Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Kristiskt läge när kyrkor blir moskéer

Debatt Publicerad: 2019-01-10 15:38

Jesus förkunnade att kyrkan är en gudomlig institution och det sanna ljuset som lyser upp hela världen. Han grundade kyrkan med ett syfte, att de som blev frälsta skulle bli en del utav den och att den skulle bestå av alla nationaliteter, folkgrupper och språk. De olika grupperna skulle vara en församling som skulle leva i uppriktig gemenskap. De skulle mötas i kyrkan för att be, lovsjunga, studera ordet, döpas, dela Herrens måltid och bära vittnesbörd om Guds kärlek till världen.   

Man kan invända att kyrkan i första hand inte är den fysiska byggnaden. Men byggnaden är viktig eftersom det är där vi samlas för att tillbe Herren. Jag ser en kritisk situation för kyrkan i Sverige och Europa, nämligen att församlingar säljer sina kyrkor som sedan görs om till moskéer. Jag är inte emot att man ska få bygga moskéer, vi bor i ett land med religionsfrihet. Däremot är jag helt emot att sälja ut kyrkobyggnader för att de ska byggas om till moskéer. Jag har varnat i flera år för den saudiska strategin att betala höga summor för att köpa kyrkor och göra dem till moskéer.

Tidigare generationer har investerat arbete och kapital när de byggde kyrkorna. Låt oss stanna upp och reflektera kring kyrkans historia innan vi säljer den. Så många barn har fått en tro på Jesus i söndagsskolan! Så många ungdomar har fått sitt liv förvandlat och tagit emot sin kallelse på den här platsen! Så många herdar och missionärer har blivit utsända från dessa kyrkor och planterat församlingar i andra delar av världen. Vad ska vi säga när vi ger vårt vittnesbörd om hur vi blev kristna? Ska vi säga att vi lärde känna Jesus och döptes i den här kyrkan som nu blivit en moské?

Låt oss titta på hur den här kritiska situationen har uppstått och ärligt fråga oss själva varför dessa kyrkor säljs eller stängs. Svaret är att antalet församlingsmedlemmar minskar i takt med att fler flyttar hem till Herren. Därför gapar kyrkorna tomma. Detta är ett faktum på många platser, men finns det någon lösning?

När den första församlingen hade bildats spreds det kristna budskapet vidare ut över världen genom evangelisation och lärjungaskap. Nya troende inneslöts i gemenskapen i en lokal församling. Det här är även lösningen på dagens problem.  

Mina kära bröder och systrar, vi måste återvända till missionsbefallningen som Jesus gav oss. Vi måste återigen börja vinna själar, lärjungaträna och lära dem allt vad Herren befallt oss. När nya troende blir lärjungar blir de också människofiskare och på det sättet växer församlingarna och kyrkorna får öppnas igen.

De senaste åren har Sverige tagit emot hundratusentals invandrare från icke-kristna länder. Vi har nu ett stort missionsfält mitt ibland oss, och jag vill be alla mina pastorskollegor att begrunda den här nya situationen. Jesus sa: ”Gå ut i hela världen.” Men nu, efter 2 000 år, har han gjort det lätt för oss genom att sända världen hit till oss. Vad mer kan vi begära?

Jag är villig att hjälpa vilken församling som helst att starta ny verksamhet i era kyrkobyggnader. I bön har vi i Global gemenskap fått en vision att plantera arabisktalande grupper, som blir en del av lokala församlingar runt om i landet. Vi har redan startat upp flera projekt både utomlands och i Sverige, där grupper av arabisktalande kristna har integrerats i lokala församlingar. På det här sättet får nya troende en gemenskap där de kan växa till i tron, Kristi kropp växer och kyrkobyggnaderna kommer till användning.

Jag ber er därför att inte sälja er kyrka utan öppna den för oss, så att vi får fylla den med troende kristna och den kan leva vidare.

O kyrka! Res dig och låt ditt ljus lysa för människorna och gläd dig!

Merzek Botros, pastor


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

"Equmeniakyrkan ska inte McDonaldiseras"
"Daniel Alms önskan om comeback är obegriplig"
Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies