Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Kristna samlades för bön på rekordmånga platser

Veckans nummer Publicerad: 2018-06-14 00:00

Ett nytt Sverige, ett omformat land. Det är vad Patrik Sandberg i organisationen Sverigebönen talar om efter den svenska nationaldagen då kristna på 248 platser i 169 svenska kommuner samlades för att be för Sverige. Hemmets Vän mötte honom och andra bedjare på plats i centrala Stockholm.

Samtidigt som kristna samlades över hela landet i olika sammanhang och på olika sätt för att be för Sverige hade Sverigebönen också inbjudit till bön i den hyrda kyrkan på Olof Palmes gata mitt i Stockholm där man har haft fyra storbönemöten under våren. Redan på tisdagskvällen samlades hundratalet stockholmare och andra för att lovsjunga Gud under ledning av Marcus Ceder och lovsångsteamet från Nordanstigs Kristna Center men också ett internationellt lovsångsteam – The Worship Company med nederländska Wytze och Ageeth Valkema, Rodney W Burton från Irland och polska Beata Klis som hade med sig glittrande färgstarka flaggor som hon använde under sin lovsångsdans.

Bedjarna bad ofta i grupper både under lovsångskvällen och under nationaldagens förmiddagssamling för de sju så kallade ”samhällspelare” som Sverigebönen fokuserar kring: Politiker och kungahus, svensk kristenhet, familjen, media, utbildning, näringsliv och arbetsplatser samt kultur- och idrottsvärld.

Omvändelsefas

– Det är inte så att vi har bockat av ett projekt: ”Nu har vi bett på nationaldagen, nu kan vi gå tillbaka och leva som vi vill.” Utan vi är i en fas av omvändelse, i en fas där nationens säkerhet står på spel, säger han när vi talas vid efteråt. Själv reste han efter samlingen under nationaldagens förmiddag till nationaldagsbön vid det stora korset i Hassela – också kallat Sveriges mittpunkt. Han berättar också om de kraftiga jordskalv som tidigare känts i just det området som en signal till fokus på korset ovan mark.

”Gud omformar oss”

– Jag har den senaste tiden levt med ordet om att Gud är som en krukmakare och att han formar om oss. Från Jeremia 18 står det hur han när han misslyckas med ett kärl också formar om det. Det är också bilden av bönens kraft, fortsätter han.

– Vi har sett nationaldagen som en dag av att forma om och skapa om saker, framförallt i hjärtan på ledare och hos gudsfolket– en dag nödvändig för att ett nytt allvar ska kunna ses. Men också en dag då ledare i olika samhällsområden ska kunna formas om. Han kan leda ”konungars hjärtan som vattenbäckar”, som det står i Ordspråksboken, när vi ber och när vi söker honom. ”Sök stadens bästa”, står det också i Jeremia  29.

– I Uppenbarelseboken står det om stora böneskålar som var fyllda av de heligas böner och så skulle de tömmas ut till bönesvar. Vi upplever att det fylldes en ordentligt stor böneskål över Sverige den här nationaldagen. Vi har aldrig någonsin haft så många orter med i nationaldagen – det var ett rekord, fortsätter Patrik Sandberg.

– Vi kände också att det här med lovsången var viktigt. Framförallt sånger om att brudgummen kallar på bruden. Det vet vi att Gud kallar oss, inte bara till gärningar utan han kallar oss till sig själv. I Sverige är vi inte riktigt vana vid att tänka på det sättet, vi är lite av ett projektfolk. Vi har mängder av projekt och möten och sedan vill vi liksom leva vårt andra liv utöver det. Men i den här tiden kallar Herren oss att möta honom! Vi känner det som ett lockrop från honom. Som det står i Höga visan: ”Jag vill höra er röst, jag vill se ert ansikte.” ”Turturduvans röst ska höras i landet.”

Han talar om en ny fas av omvändelse, om de många rapporter om omvändelse som kommer från olika platser och olika sammanhang. Bland annat nämner han Sebastian Staksets besök på högriskfängelset i Härnösand under nationaldagen då han fick be med 38 fångar till frälsning. Bönesvar! Men också att Sverige befinner sig i ett tidsfönster.

Läs mer i Hemmets Vän nr 24 – 2018


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Svantesson: Ekonomi med vårkänslor
45 EFK-ledare betonar biblisk äktenskapssyn
Här börjar dagen med bön via Zoom
De ser fram emot svar på framtidsfrågorna
Kristna uppmanas till närvaro och bön efter dödsskjutning
Mer relationsvåld bland socialt utsatta
Barn omhändertas i kamp mot maffia
I ett land utan tro vet vi inte vad det är vi ska försvara
Patring: "Politiken kan svänga väldigt snabbt"
Så många kan läsa Bibeln på sitt språk


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies