Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Be för Sverige på nationaldagen

Debatt Publicerad: 2018-05-31 00:00

På 1840-talet använde Gud unga och olärda människor på ett oväntat och anmärkningsvärt sätt i vårt land. Hela bygder skakades om av deras rop till omvändelse. De bad och läste Bibeln hemma fast man inte fick. Detta visade sig vara ett förskalv inför den folkväckelse som berörde Sverige under andra halvan av 1800-talet. Vi står i en liknande situation idag. ”Herre, jag har hört om dina gärningar, jag har sett dina verk, Herre. Förnya dem i denna tid, ge dig till känna i denna tid, minns i dess oro din barmhärtighet.” Habackuk 3:2. Inför vår nationaldag i år och inför valet har mycket hänt på ett år. Samtidigt ser vi även att i stadens portar i landet ökar motståndet till kristendom som varit våra rötter i 1 000 år.

Nuvarande regering vill kasta ut korset och de kristna värderingarna mycket aktivt. Man välkomnar ateism, nyandlighet och islam med rasande fart. Under mandatperioden har flera statliga verk drabbats av allvarliga skandaler, såsom Riksrevisionen, likaså Transportstyrelsen. Det moraliska haveriet i Svenska Akademin har skakat om kulturlivet både inom och utom landets gränser. Den västerländska kulturen, som vilar på judisk/kristen grund, skakas om. Jag tror att vi har kommit till den tid då vår bortvändhet från Gud nu får sina konsekvenser. Det människan sår får hon också skörda, står det i Bibeln (Galaterbrevet 6:7). Sverige ligger i vågskålen – det handlar om vilken värdegrund som ska vara vägledande.

Även kristenheten har fått känna av skakningar av olika slag. Församlingslivet har påverkats av ”tidsandan” och blivit mer splittrat, den andliga auktoritet saknas som en stark gudsnärvaro ger. En rapport kallad ”Europas unga vuxna och religion” som handlar om den unga generationens förhållande till kristen tro visar att majoriteten av ungdomar i åldrarna 16–29 år inte tillhör någon religion. Sverige sticker ut och hamnar på andra plats då det gäller flest icke kristna. Av svenska ungdomar uppger 75 procent att man inte har någon religiös tro och 70 procent ber aldrig. Tänk om vi kan be på denna nationella dag om en vändning? Vill du vara med?

Vi är kallade att vara ett moraliskt salt och ett etiskt ljus i landet! Gud vill att alla männi­skor ska bli frälsta och därför vill han använda sin församling som ett instrument för detta. Men då måste Gudsfolket komma tillbaka till sina andliga rötter – att förkunna om synd och nåd och frälsning genom tron på Jesu försoningsverk. Det andliga Sverige består av två riken – Guds rike och mörkrets rike. Båda de andliga rikena påverkar vårt land. Mörkrets rike vill förgöra vårt land. Guds rike innebär upprättelse av landet.

Alice Baileys, New Age-rörelsens grundare, skriver i en av sina böcker om att rasera kristet inflytande (1947): ”1. Driv bort Gud från skolan och gör honom betydelselös i det dagliga livet. 2. Bryt kommunikationen mellan barn och föräldrar så att föräldrarna inte kan överföra sin kristna tro till barnen. 3. Barnen ska introduceras till och lära sig om den andliga världen genom skolan. Kristen tro får inte förekomma. TM är ok och yoga, etcetera, men Jesus ska förbjudas. 4. Befria folk från inskränktheten och begränsningarna i kristen tro. Ge dem frihet. Om du gillar det – gör det! 5. Folk måste få utöva sin sexualitet som de vill så länge det inte gör våld mot en annan människa.6. Sexuell frihet innebär frihet från graviditet. Aborter måste därför göras tillgängliga för dem som vill. 7. Bryt ner familjen! 8. Sätt de homosexuella fria att utöva sin läggning 9. Korrumpera konsten! Använd massmedia, tidningar, veckopress, radio. Visa dekadens. 10. Se till att kyrkan och de kristna accepterar dessa förändringar!

”Känns punkterna bekanta? Tyvärr är mycket i rullning. Sverige befinner sig i uppror mot Gud (Ordspråksboken 28:2) Men eftersom jorden tillhör Gud så tillhör naturligtvis även Sverige Gud. Sverige tillhör inte politikerna, finansvärlden, organisationerna, eller någon eller något annat här på jorden. Sverige tillhör Gud! (5 Mosebok 10:14)

Guds rike innebär upprättelse för Sverige. Som väl är finns även Guds rike representerat i vårt land. Det riket står för upprättelse och ett återställande av Guds ordningar. ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.” (Jeremia 29:11)

Det är dags för en nationell bönemobilisering inför Sveriges nationaldag 2018! Låt oss bygga upp muren och insätta nya portar av kristna värderingar i landet – genom att ta ett gemensamt böneansvar för varje stad, ort och för landet. Förra året var det 230 städer som bad på nationaldagen. Vi vill nu bjuda in dig att registrera ert bönemöte på www.sverigebonen.se för att komma samman i er stad och kommun till bön detta valår. Gud vill skaffa läkedom åt vårt land men det sker inte villkorslöst. Guds folk förväntas agera på rätt sätt. Om vi vill se förändring i Sverige måste troende och bedjare och församlingen agera. Kom och var med och låt Jesus få bli synlig genom att böne- och lovsångsaltare reses över hela landet i alla 290 kommuner. Jesus älskar vårt folk och det finns hopp för Sverige!

Patrik Sandberg

samordnare Sverigebönen allkristet bönenätverk


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider
"Vi saknar existensberättigande om vi inte vill nå nya människor"
Ljuset lyser i mörkret


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies