Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Allt går inte att mäta i decibel

Debatt Publicerad: 2018-05-17 16:01

”Allah är störst. Allah är störst. Jag vittnar att det finns ingen gud (som är värd tillbedjan) utom Allah. Jag vittnar att Muhammed är Allahs sändebud. Kom till bön. Kom till bön. Kom till framgång. Kom till framgång. Allah är störst. Allah är störst. Det finns ingen gud utom Allah.”

Så lyder proklamationen i detta treminutersutrop som nu polisväsendet i Växjö gett tillstånd till en gång i veckan. En av de starkaste förespråkarna för beslutet är biskopen i Växjö. Han kommer förmodligen som vanligt att leda församlingen i den kristna trosbekännelsen: ”Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre.” Detta uttalat under en baldakin av muslimska ord som ropas ut över nejden att Allah är störst.

Nog är vi många som hade förväntat oss en mera djuplodande analys innan detta beslut fattades av polismyndigheten i Växjö med stöd av störningsstadgans decibelskala. Men  beslutet är naturligtvis  helt logiskt med tanke på den oförmåga våra ledande politiker har att förstå djupare existentiella och metafysiska mänskliga uttryck.

Ganska typiskt att statsministern i Agenda häromkvällen ville göra våldtäkter till en fråga om facklig turordning vid uppsägningar. Begrepp som moral och värderingar ingår tydligen inte i hans verbala verktygslåda. Där ryms bara tumstock och decibelmätare.

Den regering som ställs inför frågan om att tillåta proklamerande böneutrop borde naturligtvis på ett intellektuellt hederligt sätt ta sitt ansvar och analysera vad ett ja respektive ett nej skulle innebära. Kommer beslutet att stärka den svenska demokratin, där jämställdhet mellan könen är en grundbult? Eller vrids utvecklingen tillbaka till den tid då mannen var mera värd än kvinnan.? Här ryms förvisso ett antal frågor att ställa med fokus på den svenska demokratiska samhällsutvecklingen.  

Jag förstår att den muslimska församlingen i Växjö vill ha böneutrop. Det är välkänt att det finns en genomtänkt strategi där målet är att införa sharialagar och förändra demokratier till att bli islamiska stater. Infiltration av landets egna organ, ständigt ökande krav på särregler, är några metoder som används. Inte minst har dessa företeelser påtalats av invandrare från muslimska länder som med skräck nu ser hur extremister försöker införa förtryckande regler som de själva flytt ifrån.

All heder åt Ebba Busch Thor som säger nej till böneutropen och som klarsynt ser hur den som sår vind får skörda storm. Tyvärr är det alltför många kristna som förväxlar snällhet och feghet. Kanske har de, som Nils Ferlin skriver, ”… halkat på sin egen halhets halka”.

Bert Stålhammar


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

"Equmeniakyrkan ska inte McDonaldiseras"
"Daniel Alms önskan om comeback är obegriplig"
Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies