Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Kristna skolor bryter segregationen

Debatt Publicerad: 2018-03-22 15:39

Förra veckan presenterade Socialdemokraterna sitt nya ”vallöfte” att förbjuda konfessionella skolor. Argumentationen för detta görs med svepande argument och motiveras bland annat med integrationsfrågan. Civilminister Shekarabi påstår att även de kristna skolorna bidrar till segregationen. Vi som arbetar inom den kristna friskolevärlden är mycket förvånade över ministerns okunnighet i denna fråga.  

De kristna skolorna har elever från alla socioekonomiska delar av samhället. De framgångsrika företagarnas barn går i samma klass som barnen till den ensamstående invandrarkvinnan. Eleverna kommer från alla bostadsområden och bryter därmed den största segregationen i samhället. Vi har barn från många olika typer av hem, kristna av olika inriktningar, muslimer och icke-troende. Andelen elever med utländsk bakgrund i Sveriges samtliga kristna skolor var förra året nästan 25 procent (åk 9), vilket är över rikssnittet och de kommunala skolorna.

Att de kristna skolorna ger en god och allsidig utbildning av hög kvalitet är inte heller något Socialdemokraterna bryr sig om. Betygsnittet på de kristna skolorna ligger över både kommun- och rikssnitt och det gäller även för behörigheten till gymnasiet. Skolorna  har generellt högre resultat för elever med utländsk bakgrund och skillnaden mellan flickors och pojkars skolresultat är mindre på dessa skolor än för riket.

Vi vet att kristna skolor är kända för att vara duktiga på att ta emot och hjälpa elever med utmaningar. Vi vet att kristna skolor har små problem med mobbning och att den kristna värdegrunden ger reella verktyg för att möta alla former av kränkningar.

I den kristna etiken och värdegrunden har de kristna skolorna ett starkt stöd i till exempel likabehandlingsarbetet. För oss är det självklart att stå upp för alla människors lika värde och möjligheter. Det är inte acceptabelt att någon diskrimineras på grund av till exempel kön, etnisk eller kulturell bakgrund. Män och kvinnor, flickor och pojkar måste få samma möjligheter i utbildning och arbetsliv. Denna tydliga värdegrund tror vi är en stabil bas för våra lärare och elever i arbetet i skolan.

Skolorna leds av behöriga rektorer som styr verksamheten för att bygga bästa möjliga skola. Behöriga lärare med god kompetens ger en bred, allsidig och saklig undervisning. De kristna inslagen i skolorna representerar olika trosuppfattningar. Elev- och föräldraenkäter visar att familjerna är nöjda!

Alla skolor och all utbildning vilar på någon form av filosofisk, religiös eller ideologisk grund. Europakonventionen för mänskliga fri- och rättigheter fastslår: ”Vid utövandet av den verksamhet som staten kan ta på sig i fråga om utbildning och undervisning skall staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överenskommelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse.”

Många som delar den sekulära trosuppfattningen uppfattar den som neutral, medan den i ett pluralistiskt samhälle är en livs­åskådning bland många andra. Den sekulära normen är idag så stark i många svenska skolor att elever med olika ideologiska övertygelser eller trosinriktningar söker sig till kristna skolor för den tillåtande miljön och friheten att få vara sig själva utan att behöva be om ursäkt.

Kristna skolor står mitt i den europeiska vetenskapstraditionen där kyrkan ofta varit initiativtagare till forskning, utbildning och grundande av många universitet. Den kristna kyrkan har under århundraden drivits av sin övertygelse om att vi är kallade att tjäna samhället och medmänniskan, och har därför byggt grunden för många samhällsfunktioner som vård, omsorg och utbildning.

Kristna skolor bidrar inte till segregationen utan skapar tvärtom trygga miljöer som vilar på den stabila etiska grund som varit en del av det svenska samhället i tusen år. Syftet med kristen utbildning är att alla elever från olika bakgrunder i samhället ska i en harmonisk och god etisk miljö få utvecklas till demokratiska och ansvarstagande individer.

Magnus Westergård, skolchef, Livets Ords Kristna Skolor


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

"Equmeniakyrkan ska inte McDonaldiseras"
"Daniel Alms önskan om comeback är obegriplig"
Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies