Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

"Döparrörelsen har sina rötter i Schweiz"

Veckans nummer Publicerad: 2018-03-08 16:01

Sex frågor till Sören Carlsvärd, pensionerad baptist- och Equmeniapastor, om baptismens rötter.

Rötterna till dagens döparrörelser hittar vi i Schweiz och Holland. Årtalet 1525 gör sig de första anabaptisterna synliga.Anabaptism.

Ett ord där förleden ”ana” betyder ”åter”. Alltså: omdöpare. Om detta har pastorn, nu pensionerade baptist- och Equmeniaherden Sören Carlsvärd, läst in sig på.

– Jag har alltid tyckt om att läsa. Det gäller hela livet att läsa. Nu har jag gett mig in i kyrko­historien (kyrkohistoriskt seminarium). Och där har jag fått en fascinerande inblick i hur allt det där med troendedop i reformationen började.

– Det var före Luther, som spikade sina teser bland annat som motvikt mot hur påvedömet kopplats ihop med ekonomiska makten i inte minst Florens, där familjen Medici fick driva in kyrko­avgifterna till påvestaten.

Hur började döparrörelsen, och var?

– Den har sina rötter i Schweiz, Zürich. Där hittar vi framför allt namnen Felix Manz, Conrad Grebel och George Blaurock. En kall 21 januari 1525 döpte Grebel sin vän Blaurock, som i sin tur döpte ytterligare några. Därmed var döparrörelsen igång.

– Ganska snart döpte man en hel församling, och det var genomgående enkla människor.

– De ville stå fria från staten. Men givetvis sågs inte det här med oblida ögon, varken från påvestaten eller furstehusen. De blev martyrer, liksom många andra av de första generationernas anabaptister. Dödssätten var förfärliga: Folk dränktes, brändes på bål och så vidare …

– Men anabaptisternas grundidé var; att döpa när man själv blev troende och när man själv ville.

Hur började den baptistiska rörelsen spridas?

– Från Schweiz (trakten av Zürich), vidare till södra Tyskland, norra delen av Österrike, senare till norra Tyskland och inte minst Holland.

– I Holland hade 1572 de nordligaste provinserna lösgjort sig från Spanien, en frigörelse med nationalistisk och religiös karaktär. Här fick förföljda en fristad. 1609 bildades den första baptistförsamlingen, i Amsterdam, och som vi räknar som vårt ”ursprung”.

– Men 1525, i Schweiz, det år då Manz, Blaurock och Grebel döptes, menar jag är ursprungsåret för reformationsårens troendedop.

Läs mer i Hemmets Vän nummer 10 – 2018


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Svantesson: Ekonomi med vårkänslor
45 EFK-ledare betonar biblisk äktenskapssyn
Här börjar dagen med bön via Zoom
De ser fram emot svar på framtidsfrågorna
Kristna uppmanas till närvaro och bön efter dödsskjutning
Mer relationsvåld bland socialt utsatta
Barn omhändertas i kamp mot maffia
I ett land utan tro vet vi inte vad det är vi ska försvara
Patring: "Politiken kan svänga väldigt snabbt"
Så många kan läsa Bibeln på sitt språk


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies