Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Starka skäl till att leva nyktert som kristen

Debatt Publicerad: 2018-01-18 16:37

Alkohol – ska du eller ska du inte dricka som kristen?

Bibeln förklarar i 1 Korinthierbrevet 8:9 att ”vår frihet inte ska få bli till fall för andra”, så ett starkt skäl till nykterhet som kristen är att vara vittne om ett liv utan sprit, att detta är möjligt och fungerar jättebra. Men om vi frälsta dricker så frestar vi ”de svaga” till fall, det vore själviskt och inte kärlek. Så här säger också Romarbrevet 14:21: ”Det är bättre att avstå från att äta kött eller dricka vin eller göra något annat som din broder tar anstöt av.”

Vidare, Efesierbrevet 5:18: ”Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Anden.”

Alltså, berusning leder till synd (ett liv i laster), så för egen del så är nykterhet självklart som kristen.

Visst, ett halvt glas vin, men hur många nordbor klarar att sluta dricka efter det?! Guds alternativ är ”Andens liv”, vilket enligt min mångåriga erfarenhet är oändligt mycket skönare, roligare, härligare och mer livgivande.

Under mina 16 år som ofrälst skapade alkoholdrickandets konsekvens lidande på flera sätt både för mig och andra, men de 21 åren som frälst har bara gett gott på många sätt, både för mig och andra då jag dagligen blivit uppfylld av Guds närvaro.

När jag som nyfrälst hade en ”babyperiod” (mitt första år) märkte jag att alkohol drev bort denna gudsnärvaro. Den helige Ande trivdes inte med alkoholberusning, och då bestämde jag mig för att det var permanent slut med alkohol för min del. Jesu närvaro med Andens liv gav mig ständigt glädje och frid, Guds härlighet och kärlek uppfyllde mig.

Hur kan man välja bort det för att istället bli alkoholberusad?!

Alkohol öppnar visserligen ibland upp för själslig glädje, fniss och rätt så korkade skratt under första timmen, men därefter försvinner omdömet och människans mörka sidor, makter och drifter tar hämningslöst över. Men, när du intar det ”himmelska vinet” genom att bli fylld av helig Ande så vaknar samvetet och du ger ut Guds kärlek och omsorg för andra, samtidigt som du själv blir tillfredsställd i ditt innersta av Guds härlighet och helighet, en verklig frid och glädje som ingenting kan förstöra eller stjäla.

För ”vindrinkaren” är dagen efter baksmälla, missmod och tomhet på insidan, och dessutom ångest över dumheterna du sagt och gjort. För den ”Andefyllde” kristne är dagen efter god hälsa till ande, själ och kropp, ett inre som är mättat av verkligt liv från ovan, och samvetet är rent, i frid med Gud. Känns dumt att ens fråga, vilket väljer du? Har du valt fel så finns omvändelsens väg som i Guds nåd för dig tillbaka till livet med honom, Jesus renar och förlåter, sätter fri om du bekänner och lämnar synden (1 Johannes brev 1:9, Jakobsbrev 5:16). Under mitt första år som frälst omvände jag mig gråtande i djup ånger, och Jesus i sin enorma kärlek och nåd renade mig, satte mig fri och det friska andliga flödet i mitt innersta kom tillbaka.

Ordspråksboken 23:31-32: ”Se inte på vinet att det är så rött, att det ger sådan glans i bägaren och rinner ner så lätt. Till slut biter det som en orm, och stinger som en giftorm.”

Peter Kujala, Östersund


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider
"Vi saknar existensberättigande om vi inte vill nå nya människor"
Ljuset lyser i mörkret


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies