Krav på rätt nivå stärker eleverna
Debatt Publicerad: 2017-05-29 10:10
Så här i reformationens jubileum kan det vara intressant att påminna om att Martin Luther också reformerade dåtidens skola. Tillsammans med den unge professorn i grekiska vid Wittenbergs universitet Filip Melanchton besökte Martin Luther ofta olika skolor för att träffa elever och lärare. En mycket lärorik anekdot berättas från ett sådant skolbesök. Luther hade sagt God morgon till samtliga elever i lärosalen för att sedan gå och sätta sig på en stol och i lugn och ro avlyssna lektionen.
Filip Melanchton hade däremot stannat upp vid katedern hos läraren och sedan hade han vänd mot eleverna gjort en djup bugning samtidigt som han hälsade på gossarna med följande ord. (Fritt översatt) God morgon mina herrar, professorer, lektorer, präster, biskopar och jurister. Sedan gick han också och satte sig för att lyssna till lektionen.
Martin Luther viskade då till honom och frågade hur han kunde göra en sådan morgonhälsning. Det var trots allt bara tioåriga pojkar i klassen. Melanchton svarade då. ”Du min käre broder ser dessa barn som de nu äro, jag däremot ser vad de komma att bli sedan de varit i vårt hägn och tagit del av vår undervisning och fostran.”
Det skulle ta nästan 450 år innan den pedagogiska vetenskapen började förstå den effekt på utbildningen som förväntansfaktorn har. De båda forskarna Rosenthal och Jacobsson studerade på 1960-talets början resultaten i två klasser som kunde jämföras helt utifrån IQ. Lärarna i den ena gruppen fick höra att deras elever var svaga medan lärarna i den andra gruppen fick höra att deras elever var duktiga. Efter ett år visade det sig att den senare gruppen hade höjt sin IQ med 10 procent medan den första gruppen hade tappat lika mycket.
I dagens kaotiska skola korsar de olika förbättringsförslagen varandra utan att någon förbättring kan skönjas. Våra skolpolitiker tycks tro att allt handlar om ekonomiska resurser. Särskilt ömmar man för alla de barn som man kallar svaga. En pedagogisk insats som riktas mot en elev som betraktas som svag blir aldrig effektiv. Om den dessutom kombineras med att man inte kan ställa några krav alls på den ”svage” så blir misslyckandet totalt. Krav på rätt nivå får däremot alltid en person att växa.
Själv återkommer jag ofta till berättelsen om Petrus förnekelse och förkrosselse över sin egen svaghet när han inte ens vågade berätta för en vanlig tjänsteflicka att han hörde till Jesusgänget. Så kommer då det för Petrus så pinsamma mötet med Jesus efter uppståndelsen. Men han som väntade sig klander och förebråelser för sitt beteende får i stället höra att han är en klippa. Kanske någon som hörde detta trodde att det var ironi. Men det var i stället det viktiga budskapet om vem Petrus egentligen var.
Den duktige läraren frigör den styrka som döljs under en sprucken självbild. Precis som Melanchton ser han eller hon en bild av en person som blivit det han en gång ämnats för och utifrån denna bild bygger han sin relation med eleven.
Egentligen är detta ett djupt kristet budskap. Den äkta kärleken ”söker inte sitt” som Paulus säger, utan den befriar den medmänniska som betraktas som svag genom att den riktiga av Gud skapade personen får träda fram.
Bert Stålhammar
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|