"Julens budskap är att Gud vill ha med oss att göra!"
Veckans nummer Publicerad: 2016-12-08 13:50
Det är kring de första kapitlen i Matteus evangelium och de första kapitlen i Lukas evangelium som den kristna julen kretsar. Även de första tolv verserna i Jesaja 9 brukar vara i centrum i juletid. Men varför är de viktiga? Kan man tro på den här berättelsen? Hur kan vi som kristna lyfta fram de här texterna och det budskap de förmedlar? Vi ställde de svåra frågorna till apologeten och bibelläraren Stefan Gustavsson.
Julen har genom historien firats av olika orsaker och med olika seder. Ändå är det helt klart att högtiden firades till minne av Jesu födelse väldigt tidigt i historien – ofta som en reaktion mot förkristna traditioner eller för att ersätta dessa. I de nordiska länderna kom de kristna jultraditionerna samtidigt med kristendomen och då midvinterbloten förbjöds. Idag är de fortfarande starka – även om det också är en familjehögtid och kommersiella intressen gör allt för att ta över traditionerna.
Trovärdigt evangelium
Det vi kallar julevangeliet och som ofta läses i både kyrkor och hem kring jul hämtas framförallt från det andra kapitlet i Lukas evangelium, där berättelsen om Jesu födelse återges. Andra texter brukar även vara det första kapitlet i Lukas evangelium liksom de första kapitlen i Matteus evangelium och gammaltestamentliga texter som Jesaja 9:1-12. Men hur trovärdig är julberättelsen? En av dem som har tittat närmare på bibeltexterna är Stefan Gustavsson, generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen (SEA), apologet och bibellärare som bland annat tar upp berättelsen i Matteus evangelium i sin bok ”Skeptikerns guide till Jesus – del 1” och just nu återkommer till texterna i en videoblogg på SEA:s Facebooksida.
– Man kan börja med att den historiska vetenskapen är helt överens om att Jesus har funnits. Det är inget märkligt att vi har texter om hans födelse – han måste ha fötts eftersom vi vet att han har funnits. Det som sedan ganska många gör ett felslut kring, det är att vi inte har några texter utanför Nya testamentet om hans födelse. Då tolkar man det som att vi inte har historiska texter till stöd för berättelsen. Det bygger på idén att evangelierna inte skulle vara historiskt källmateriel från antiken.
– Men det är precis vad de är. I verkligheten har vi två oberoende texter från antiken om Jesu födelse, nämligen vad Matteus och Lukas skriver, förklarar Stefan Gustavsson.
Läs mer i Hemmets Vän nr 49 – 2016
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|