Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Mode är politik

Veckans kommentar Publicerad: 2015-10-08 16:19

Vi lever i en kommersiell värld där mycket av vår identitet och tillhörighet tydliggörs av hur vi konsumerar. Inte minst gäller det kläder. Mode är en stor del av vår kultur och på gott och ont visar våra kläder vilka vi är eller för stunden vill vara. Tydligast märks kanske detta bland tonåringar och unga vuxna.

När nu Åhléns och klädjätten H&M i höstkampanjer använder unga kvinnliga modeller iförda den muslimska slöjan hijab väcker det berättigad uppståndelse och debatt. Slöjan är inte vilket plagg som helst. Åhléns och H&M slår ifrån sig och menar att företagen inte tar ställning, de gör bara kläder. Men det är förstås snömos. Alla som är intresserade av mode vet att kläder kommunicerar såväl politik som värderingar och slöjan innebär ett tydligt ställningstagande.

Kampanjerna väcker många frågor. Varför behöver kvinnan skylas? Vilka är de bakomliggande värderingarna till det? Och vad säger slöjan om synen på mannen? Är han så primitivt styrd av drifter att han plötsligt skulle hoppa på kvinnan om han fick se hennes hår? I ofria länder som diktaturerna Iran, Afghanistan och Saudiarabien är slöjan en fundamental del av det systematiska förtrycket av kvinnor. Den politiska grenen av islam använder slöjan som effektivt maktmedel och symbol för kvinnans underlägsenhet. Här har H&M, världens näst största klädföretag, verksamt i över 40 länder, naturligtvis ett ansvar och en möjlighet – inte minst som global, identitetsskapande modeauktoritet för hundratals miljoner kvinnor. Bruket av hijab speglar värderingar om kvinnor, män och jämställdhet vi sedan länge gjort oss av med i Sverige. I och med reklamkampanjerna anas tyvärr en motsatt utveckling, där samhälle och företag normaliserar slöjan genom kommersialisering. Därmed vänder man sig bort från flickor och kvinnor som tvingas bära den mot sin vilja och ger männen argument: Se, också H&M vill att du döljer dig.

När islamistiska sedlighetspoliser i våra förorter kontrollerar att kvinnor och flickor bär slöja, då är det mycket olyckligt att Åhléns och H&M samtidigt väljer att använda hijaben i sin marknadsföring. Alla andra kläder i företagens kollektioner kan kvinnan välja att ha på sig eller inte. Kappan eller klänningen är utbytbara, men slöjan måste alltid bäras.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Israels svar riskerar den nya alliansen
Här är frågorna ni behöver ställa er, Equmeniakyrkan
Det bästa vi vet är dialog med våra läsare
Kanon bra för kultur och människor
Församlingar kan inte ge vård – men vara barnens stöd
Han tonsatte vårt lands själ
Bristande demokrati gör mig orolig
Miljöpartiets kris speglar frikyrkans
Ring din riksdagsledamot!
Är risktagande del i en karismatisk personlighet?


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies