Mode är politik
Veckans kommentar Publicerad: 2015-10-08 16:19
Vi lever i en kommersiell värld där mycket av vår identitet och tillhörighet tydliggörs av hur vi konsumerar. Inte minst gäller det kläder. Mode är en stor del av vår kultur och på gott och ont visar våra kläder vilka vi är eller för stunden vill vara. Tydligast märks kanske detta bland tonåringar och unga vuxna.
När nu Åhléns och klädjätten H&M i höstkampanjer använder unga kvinnliga modeller iförda den muslimska slöjan hijab väcker det berättigad uppståndelse och debatt. Slöjan är inte vilket plagg som helst. Åhléns och H&M slår ifrån sig och menar att företagen inte tar ställning, de gör bara kläder. Men det är förstås snömos. Alla som är intresserade av mode vet att kläder kommunicerar såväl politik som värderingar och slöjan innebär ett tydligt ställningstagande.
Kampanjerna väcker många frågor. Varför behöver kvinnan skylas? Vilka är de bakomliggande värderingarna till det? Och vad säger slöjan om synen på mannen? Är han så primitivt styrd av drifter att han plötsligt skulle hoppa på kvinnan om han fick se hennes hår? I ofria länder som diktaturerna Iran, Afghanistan och Saudiarabien är slöjan en fundamental del av det systematiska förtrycket av kvinnor. Den politiska grenen av islam använder slöjan som effektivt maktmedel och symbol för kvinnans underlägsenhet. Här har H&M, världens näst största klädföretag, verksamt i över 40 länder, naturligtvis ett ansvar och en möjlighet – inte minst som global, identitetsskapande modeauktoritet för hundratals miljoner kvinnor. Bruket av hijab speglar värderingar om kvinnor, män och jämställdhet vi sedan länge gjort oss av med i Sverige. I och med reklamkampanjerna anas tyvärr en motsatt utveckling, där samhälle och företag normaliserar slöjan genom kommersialisering. Därmed vänder man sig bort från flickor och kvinnor som tvingas bära den mot sin vilja och ger männen argument: Se, också H&M vill att du döljer dig.
När islamistiska sedlighetspoliser i våra förorter kontrollerar att kvinnor och flickor bär slöja, då är det mycket olyckligt att Åhléns och H&M samtidigt väljer att använda hijaben i sin marknadsföring. Alla andra kläder i företagens kollektioner kan kvinnan välja att ha på sig eller inte. Kappan eller klänningen är utbytbara, men slöjan måste alltid bäras.
Åke Hällzon
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|