Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Problemet Jesus

Veckans kommentar Publicerad: 2015-10-01 16:36

Det är inte många dagar sedan domprosten i Stockholm, Hans Ulfvebrand, på DN Debatt deklarerade att Jesus inte är enda vägen till Gud. I veckan skrev så biskop Eva Brunne på stiftets webbplats att hon i toleransens namn vill anpassa Sjömanskyrkan i Frihamnen till islam. Hon vill ta bort de kristna symbolerna och markera riktningen mot Mecka. Syftet skulle vara att kyrkan på så sätt blir mer inbjudande för besökande muslimska sjömän.

Det är inte utan att en undrar hur det är fatt med den kristna tron i kyrkan i huvudstaden. När Brunne vill bära ut korset ur kyrkan är det alltså – med Svenska kyrkans egna ord – ”det kristna tecknet, symbolen för hoppet, vändpunkten från död till liv” hon bär ut. Hur kan man vilja undanhålla någon det? Hur kan symbolen för vändpunkt från död till liv vara ett toleransproblem för en kristen? Svenska kyrkan bekänner i sina egna skrifter, att Jesus Kristus är mänsklighetens befriare och att tro på honom är att tro på uppståndelsen, vändpunkten. Om muslimen ska undanhållas Jesus, som Brunne menar, betyder det antingen att Brunne inte önskar muslimen Jesu befrielse, eller att Jesu befrielse inte för något gott med sig för muslimen. Och om Jesus inte är något att ha för muslimen, då är Jesus inte något för någon människa över huvud taget.

Brunne menar att prästerna bekänner Kristus varje dag. Att plocka bort kristna symboler ur kyrkan gör inte prästerna mindre trygga i sin bekännelse. Så är det förstås. Men nog är det att tillskriva det talade ordet lite väl stor betydelse? Visst är vi alla innerst inne lutheraner – det är ordet allena som frälser oss: bön, välsignelse, bekännelse och predikan – men våra kyrkor är också bildsmyckade av en anledning: Allt i kyrkan talar om Kristus, livet i honom och uppståndelsen! Att Jesus genom korset är den enda vägen till Gud innebär inte att Jesus står ”i vägen” för Gud. Överallt där människor erfar Gud är Jesus redan där. Redan Jakob i Gamla testamentet visste detta. ”Herren är på denna plats”, utbrister han förvånat, ”och jag visste det inte.” Kyrkans uppgift är därför att förklara Kristus, inte plocka bort honom.  

När Stockholms stift nu önskar anpassa Sjömanskyrkan till muslimsk tro och praxis visar det kanske att Jesus är och förblir en stötesten, oavsett tid (Matteus evangelium 13:57). Klart är att Jesus inte behöver Stockholms stift men stiftet behöver Jesus mer än någonsin.

Åke Hällzon


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans kommentar

Det bästa vi vet är dialog med våra läsare
Kanon bra för kultur och människor
Församlingar kan inte ge vård – men vara barnens stöd
Han tonsatte vårt lands själ
Bristande demokrati gör mig orolig
Miljöpartiets kris speglar frikyrkans
Ring din riksdagsledamot!
Är risktagande del i en karismatisk personlighet?
När kylan slår till är mänsklig värme allt
Församlingarnas julkonserter för tron vidare


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies