Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Farten dödar

Ledare Publicerad: 2015-07-15 23:26

På 39 år har antalet döda i trafiken minskat från 1172 till 270 per år samtidigt som antalet bilar nästan fördubblats från cirka  2703 000 till 4706 000. Säkrare bilar, förhoppningsvis bättre förare och bredare och bättre vägar är några orsaker. De totala kostnaderna för en trafikolycka i skadade och dödade, sjukvårdsinsatser, rehabilitering, förlorad arbetsförmåga under kortare eller längre tid är oerhört stora. Ny forskning visar att trots så stora förbättringar 2015 är det säkraste sättet att minska skador och dödsfall i trafiken och därmed samhällskostnader och personligt lidande -  en sänkt fart. När hastigheten sänktes bara från 90 till 80 på svenska vägar sparades 14 liv per år. Det är fem procent av antalet omkomna 2014.

Hela tiden arbetar biltillverkarna med säkerhetsfrågor som säkrare bromsar, varningssystem av olika slag, säkrare inredning och bättre krockskydd samt mycket annat. Men vad varken biltillverkare eller vägförbättrare rår på är hänsynslöshet, övertro på egen kapacitet som förare och därmed brott mot hastighetsgränserna.
   Det här är siffror som enbart talar om fler överlevande och färre skadade. Varje gång en olycka inträffar med dödlig utgång eller svåra skador är det en tragedi för inblandade och närstående.
   När vi sedan vidgar cirklarna till antalet alkoholpåverkade varje dag i trafiken och ökade miljöskador med högre hastigheter, så inser egentligen alla att alla goda krafters samverkan för bevarade liv och en bättre miljö egentligen aldrig kan åsidosättas. Nu har vi svart på vitt hur många liv som sparas av bättre vägar, säkrare fordon och lägre hastigheter. Därför borde ingen insats vara för liten att fortsätta rädda liv. Men den oberäkneliga mänskliga faktorn är inte så lätt att komma till rätta med. Om jag inte vill visa hänsyn och respektera andra i trafiken. Om jag inte vill sänka farten för en bättre ekonomi, bättre miljö och färre dödsfall och skador, då kan inte andra göra så mycket. Alla är medverkande på olika sätt och kan bidra till färre dödade och skadade på olika sätt. Vi kan tala om säkerheten och vi kan föregå med gott exempel. Tidsvinsterna med högre fart som många tror är så stora, är ju försumbara, när de ställs mot ond bråd död eller kanske livslångt lidande på grund av övermod och obetänksamhet.

Vi har fortfarande en god del av sommaren kvar med rika möjligheter till rekreation, fina upplevelser och avkoppling. Låt då inte dessa möjligheter grumlas av kortsiktig obetänksamhet eller i vissa fall till och med dåraktighet för att bilen går så fort eller vägen ser så bred ut och jag själv bara måste fram på snabbaste och häftigaste sättet. Om det bara vore så att den övermodige är den ende som får betala priset, vore det en sak. Men oftast drabbas helt oskyldiga och det gör övermodet än värre. Förstör inte vår vackra sommar med respektlöshet mot egna familjemedlemmar eller medtrafikanter när statistiken talar ett så tydligt språk.

Hemmets Vän
16 juli 2015


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Ledare

Allvarligt när rysk propaganda når USA
Bordsbön i kristen förskola godkänns
Bred samverkan ska bryta kriminaliteten
Inga mål fredade för ryssarnas bomber
Orimliga föräldrakrav
Underskattat motstånd
Orädd Putinkritiker död
När nöden ger ett gungfly
Använd fastetiden väl
Oläkta sår från krigsåren


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies