Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

40 års heltidstjänst för Gud

Veckans nummer Publicerad: 2015-07-15 23:24

Viktiga vändpunkter i människors liv kan komma överraskande. Linda Bergling frös när hon stod utanför en kyrka i Uppsala och väntade på några kompisar. Som vänsterradikal  fanns hon i Vietnamrörelsen och miljörörelsen. Hon ville stå på barrikaderna, se samhället förändras. Nu hörde hon rösten inom sig: Gå in och värm dig i kyrkan! Där inne stod Jesusfolket och sjöng lovsånger i Anden. En totalt främmande, ny värld, som hon inte kunde hantera.

Idag har Linda Bergling varit förkunnare av evangeliet i 40 år. Med sin man Gunnar har Linda byggt församlingen Arken i Kungsängen. Hon har grundat bibelskolan Jesus Helar och Upprättar, Arkens helandecenter och missionsarbete i 15 länder. Hon har byggt barnhem och kliniker och anordnat helandekonferenser och pastorsseminarier i många länder.  Snart öppnar ett hem för människor med psykiska svårigheter ”Sjöhamra Gård”  i Åkersberga, godkänt av IVO (f dSocialstyrelsen). Här ska en kristen sjustegsmodell som alternativ till AA-rörelsens 12-stegsarbete och österländsk terapi praktiseras. Sjöhamra Gård kommer samtidigt att vara en retreatgård och en församlingsgård.

Men tillbaka till den märkliga sången i kyrkan för mer än 40 år sedan.

– Där inne i kyrkan letade jag efter en dirigent till den underbara sången. Jag såg tårarna, glädjen och blev berörd. Jag som hade tänkt doktorera i rättsvetenskap skulle kort därefter bli frälst hemma i en lägenhet i Stockholm där jag bl a mötte författaren Ylva Eggehorn och teologen Gösta Höök. När de vittnade för mig vad Jesus gjort i deras liv förstod jag att om jag säger nej till det jag mött, så går jag förlorad. Säger jag ja innebär det evigt liv!

Det här var jobbigt för Linda, en upprorisk själ som blivit utslängd från söndagsskolan som liten. Men genom bibelordet hörde hon åter rösten och förstod att det var Jesus: ”Får jag komma in i ditt liv och bli din Frälsare?”

– Men jag hade ju ägnat mig åt marxistisk analys och skulle fortsätta forska. Jag var ju vänsterradikal. Vad händer? Inför rösten som kallade insåg jag mitt orena liv. Jag pendlade mellan Paris och Uppsala och höll ihop med en diplomat där. Nu förstod jag att jag måste bryta och börja leva rent. Liksom på en sekund förändrades allt och lite senare meddelade jag universitetet att det blir ingen fortsatt forskning.

Heltidstjänst för Jesus?
Linda ställde frågan till teologidocenten Gösta Höök. Hur får man heltidstjänst för Jesus? Hans svar var att Linda borde bli diakonissa. Ganska snart blev hennes fil kand med specialutbildning i kriminologi tillräcklig grund för ettåriga teologistudier i Uppsala på vägen mot diakonitjänst. Efter ett år i Svenska kyrkan i Göteborg reste hon med Jesusfolket från USA och 200 ungdomar och jobbade med kaffehus och gatuevangelisation under fem år i Sverige och internationellt.

– Tillsammans med prästen Fredrik Broché arbetade jag sedan i sex år i Brämargårdens kyrka i Göteborg, där OAS-rörelsen eller kyrklig förnyelse under biskop Bertil Gärtner började. Vi ordnade helandegudstjänster och nu vigdes jag till diakonissa och arbetade med själavård och bön i prayer counceling. Mina två vänner Birgitta och Ulf Ekman hade jag också kontakt med. Ulf som då var präst fick ett starkt möte med Gud, vilket blev början till Livets Ord.  Men Birgittas far, metodistprästen Sten Nilsson, som ledde ashrams, böneretreater i missionären Stanley Jones anda, blev Lindas andlige far.

– Under en böneretreat för präster och diakonissor på Breidagård upplevde jag hur Gud kallade mig att gå ut på djupare vatten och smörjas för tjänst. Jag gick ut i skogen till ett ”altare” och låg inför Guds ansikte för att inviga mig till ett djupare liv, kosta vad det kosta ville. Då fick jag en av mina få syner i livet, efter en så djup gråt att jag höll på att bli snurrig. Jag hörde Herren säga:”Skörden är stor, men arbetarna få” Och jag såg tusentals människor som grät och barn i olika länder, svarta, vita, gula, handikappade. Och jag bara sa: ”Jesus, ta mig!”

Läs mer i Hemmets Vän nr 29 – 2015


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Svantesson: Ekonomi med vårkänslor
45 EFK-ledare betonar biblisk äktenskapssyn
Här börjar dagen med bön via Zoom
De ser fram emot svar på framtidsfrågorna
Kristna uppmanas till närvaro och bön efter dödsskjutning
Mer relationsvåld bland socialt utsatta
Barn omhändertas i kamp mot maffia
I ett land utan tro vet vi inte vad det är vi ska försvara
Patring: "Politiken kan svänga väldigt snabbt"
Så många kan läsa Bibeln på sitt språk


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies