Skärpta krav på vården
Veckans nummer Publicerad: 2015-03-19 16:04
Sjukvården lever inte upptill patientlagens bestämmelser – trots att vissa gällt i mer än 30 år. Den 1 januari skärptes skrivningarna, men när det får praktiskt genomslag för patienterna kan ingen svara på.
Patientlagens syfte är att stärka patientens ställning inom vården. De flesta av bestämmelserna har redan gällt i många år, men en omfattande utvärdering visar att vården i många fall inte lyckas leva upp till dessa krav.
Av över 9 000 patienter som till-frågades i höstas upplevde en betydande andel att lagen inte följdes i de bestämmelser som gällde då, enligt Myndigheten för vårdanalys.
Över hela linjen
– Det betyder att alla patienter inte får samma förutsättningar att ha en stark ställning i vården, där de kan värna sin integritet, där deras självbestämmande får komma till uttryck och där de har fulla möjligheter att vara delaktiga, säger myndighetschef Fredrik Lennartsson.
Bristerna finns inom samtliga områden som lagen omfattar. Några exempel:
• Var femte patient har inte erbjudits möjlighet att besöka en läkare i primärvården inom sju dagar.
• Bara hälften av patienterna anser att de alltid fått tillräckligt med information och vid rätt tillfälle.
• En av fem informeras aldrig eller sällan om eftervården och vilka symptom de ska vara uppmärksamma på.
• Var tredje patient, som kände till att det fanns alternativa behandlingar, säger att man inte var delaktig i valet av behandling.
Läs mer i Hemmets Vän nr 12 – 2015
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|