Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

”Nu vill vi lära Kinas kristna att nå landets minoriteter”

Veckans nummer Publicerad: 2014-09-18 11:19

”Det här är Open Doors DNA”, förklarar Eric Lee, ledare för Open Doors arbete i Asien, på besök hos Hemmets Vän. Han finns i Sverige för att förklara den nya inriktning som Open Doors arbete med den förföljda kyrkan i Kina nu tar och vill utmana till förbön på ett nytt sätt. Utmaningen är annorlunda, förklarar han: Att få den kinesiska kyrkan att stödja den förföljda kyrkan bland tibetaner och muslimer i Kina. Att få den förföljda kyrkan att stötta andra förföljda kristna.

Kina har 80 miljoner kristna. Det är det största antalet kristna i samma land i världen. Men de har också utsatts för mycket svår förföljelse under många år. Under ett antal år trodde många i västvärlden att församlingen i Kina hade dött ut genom förtrycket från den kommunistiska regimen. Men kyrkan levde i högsta grad och i dag är öppenheten större än någonsin. Kinesiske Eric Lee har i 18 år varit människorättsorganisationen Open Doors ledare i Asien. Han förklarar att kyrkan överlevde förföljelsen tack vare de cirka 8 000 missionärer som kom till Kina under slutet av 1800-talet och offrade livet för Kina i början av 1900-talet, inte minst de 200 missionärerna från Sverige.  

– Sverige har starka band med Kina. Jag visste inte så mycket om dessa svenska missionärers inflytande förrän jag kom hit, förklarar han och citerar bland annat den svenske missionären Carl Lundberg, en av dem som dog under det så kallade Boxarupproret år 1900: ”Vad vi sått kommer att bära frukt i sin tid.”

– Det har det verkligen gjort. Vi tackar Gud för deras överlåtelse och vi tackar Gud för denna oöverträffade väckelse, fortsätter han.

Stöder den förföljda kyrkan

Open Doors är inte en evangeliserande organisation – arbetet handlar i stället om att stödja och rapportera om den förföljda kyrkan i världen. För Open Doors började arbetet i Kina för drygt 35 år sedan när man fick rapporter om den akuta brist på biblar som fanns i Kina. Eric Lee berättar om Open Doors ledare broder Andrews besök i Kina och hur svårt han upptäckte att det var att få in biblar i Kina.

– Bibeln var illa ansedd, den konfiskerades och brändes så det fanns få biblar att tillgå. Folk kunde sälja alla sina ägodelar och ändå inte ha råd att köpa en bibel. Det kunde gå 10, 20 år innan de fick tag i en bibel. Ändå kom människor till tro när de lyssnade på predikan. Men inte ens pastorerna hade många gånger en bibel.

På olika vägar hade Open Doors ändå lyckats få in 10 000 – 20 000 biblar men det var inte alls tillräckligt. Eric Lee berättar hur man reste till Kina och träffade fem pastorer i den underjordiska kyrkan för att fråga dem vad de behövde.

Läs mer i Hemmets Vän nr 38 – 2014


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Mer relationsvåld bland socialt utsatta
Barn omhändertas i kamp mot maffia
I ett land utan tro vet vi inte vad det är vi ska försvara
Patring: "Politiken kan svänga väldigt snabbt"
Så många kan läsa Bibeln på sitt språk
"Riggat val kan slå tillbaka mot Putin"
Polisen självkritisk om våldsutsatta kvinnor
"Mänskligt liv verkar ha blivit värdelöst i Nigeria"
”Kul att visa att även kvinnor kan”
Ska påminna om Gud på Gotland


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies