"Skoldebatten måste inför valet börja i rätt ände"
Veckans nummer Publicerad: 2014-08-28 15:27
Vilken skola vill vi ha? Och hur får vi fler lärare till skolan? Det är något som samtliga partier har åsikter om inför riksdagsvalet söndagen den 14 september. Under de senaste veckorna har Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet – ett av de två fackförbund som finns för svenska lärare, deltagit i ständiga debatter och intervjuer kring skolan.
– Alla partier har förslag på reformer. Men alla förslag gör inte skillnad här och nu, säger hon.
Rapporterna om problem i skolan har funnits där i årtionden. Men internationella kunskapsundersökningen PISA 2012 skapade ett ramaskri i den svenska skoldebatten när den presenterades förra hösten. Sverige hade den sämsta resultatutvecklingen i skolan av alla OECD-länder. Bara tre länder var sämre än Sverige i läsförståelse och även i matematik och naturvetenskap visade Sverige på bottennoteringar. Undersökningen har också kritiserats, exempelvis i Dagens Nyheter i juni där elever förklarade att de inte hade tagit proven på allvar när de genomfördes. Samtidigt tyder också bland annat antalet sökanden till lärarutbildningar på skolans problem.
Mycket uppmärksamhet
De båda fackförbunden Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund arbetar båda för att föra upp skolfrågorna på dagordningen. Inte minst inför riksdagsvalet i september. Kanske har Lärarförbundets Eva-Lis Sirén varit den som fått mest uppmärksamhet. Hon har varit ordförande sedan 2001 och är också bland annat vice ordförande för TCO.
– Det är viktigt att inse att i skolan byggs förutsättningarna för resten av samhället. Där byggs individens och elevens förutsättningar. En bra skola är avgörande för samhället, det är också avgörande för individen. Så vi vill att det här ska lyftas upp på dagordningen för den politiska debatten. Men det är inte så att vi tycker att den som lägger flest förslag också är den som gynnar skolan bäst. Det handlar också om att lägga rätt förslag, säger Eva-Lis Sirén.
– Vi är glada över att skolan ligger så högt på dagordningen i debatten. Men många gånger har den handlat om detaljer och sådant som vi inte tycker är viktigast. Det gäller att börja i rätt ände när det gäller skoldebatten. Att genomföra sådana saker som gör att vi verkligen kan åstadkomma en bättre skola. Så att vi kan få fler kompetenta lärare i olika ämnen.
Det hon pekar på är bland annat ämneslärarbristen – våren 2014 utexaminerades endast fem lärare i biologi, fysik och kemi för årskurserna sju till nio.
Läs mer i Hemmets Vän nr 35 – 2014
Tyck till om artikeln
Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.
Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!
|