Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

”Kallelsen till tjänst kan ta sig olika vägar”

Veckans nummer Publicerad: 2014-07-24 16:02

Kallelse – är det inte bara ett gammalmodigt ord? Ska man inte följa det mest förnuftiga? Samuel Östersjö har frågat vart yrkesvägen går. Examen som systemvetare med en framtida karriär inom IT-branschen visade sig trots allt inte vara det han innerst inne ville jobba med. Men arvet i familjen lockade ändå inte. En mamma som varit pastor och riks-evangelist. Flera i släkten som är pastorer och hans farfar och farmor som var Kina- och Japanmissionärer. Kanske han därför sökte andra vägar? Men kallelsen blev allt tydligare. Efter flera år som ungdomsledare i olika kyrkor börjar han i höst som pastor med ungdomsinriktning i Lidköping.

Sommardagen är varm och vinden blåser genom håret. Samuel bär på sin gitarr, för musik har länge varit en tydlig ådra till inspiration också i hans egna sånger. Vi går på en skogsväg med vägskyltar som pekar på olika avtagsvägar. Det finns olika stigar att välja. Och det har det gjort för Samuel i livet också.En del säger kanske att han valde fel väg, men till slut kom han ändå rätt.

– Vår kallelse är först att följa Jesus. Då handlar det mycket om att följa dit han går. Men jag tror inte Gud tvingar sig på oss. Han tillåter oss att ta andra vägar ibland, men han är som en GPS-vägvisare, som om vi kör fel ritar om rutten. Kanske det fanns smidigare vägar till målet men även genom omvägar kan vi lära oss något, säger han.

Tidiga erfarenheter

I Bibeln finns viktiga förebilder. Men inte ens Jesus lärjungar var så säkra. Petrus till och med förnekade att han kände Jesus, trots att han hade vandrat med honom i tre år.

Den kristna tron har varit något naturligt för Samuel under uppväxtåren. Redan som tio-åring kom något som satte spe-ciella avtryck av Gud i hans liv att betyda mycket. Hans syster var sjuk och Samuel följde med henne och föräldrarna till Filadelfiakyrkan i Stockholm. Riksevangelisten i Frälsningsarmén, Roger Larsson, talade. Och mot slutet av gudstjänsten kommer han fram till familjen och ber för Samuels syster. Han uttalar ord från Gud med löfte att hon ska bli frisk.

– Hon blev frisk och det betydde mycket för mig. Jag såg en helt ny sida av tron. Det här med Gud är nog på riktigt?

En längtan växte under tonåren att följa Jesus. Samuel gick kristendomsskola och döptes i Betelkyrkan i Örebro.

– Men jag visste inte alls vilken framtid jag skulle välja. Först läste jag samhällsprogrammet på gymnasiet och tänkte sedan bli lågstadielärare men hoppade snart av den utbildningen och valde sedan ekonomi och IT på universitetet. En natt hade jag en mycket märklig dröm. Jag såg denne riksevangelist, Roger Larsson, komma och be och profetera från Gud att jag skulle bli förkunnare och få vägleda människor till tro. När jag vaknade funderade jag på vad det kunde betyda. Är det något Gud försöker säga till mig?

Läs mer i Hemmets Vän nr 30 – 2014


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Veckans nummer

Svantesson: Ekonomi med vårkänslor
45 EFK-ledare betonar biblisk äktenskapssyn
Här börjar dagen med bön via Zoom
De ser fram emot svar på framtidsfrågorna
Kristna uppmanas till närvaro och bön efter dödsskjutning
Mer relationsvåld bland socialt utsatta
Barn omhändertas i kamp mot maffia
I ett land utan tro vet vi inte vad det är vi ska försvara
Patring: "Politiken kan svänga väldigt snabbt"
Så många kan läsa Bibeln på sitt språk


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies