Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Församlingens tid är nu!

Publicerad: 2014-06-26 00:00

Den inomkyrkliga debatten har det senaste året till stora delar handlat om övergripande frågor som teologi, församlingsstruktur och kyrkopolitik. Bland annat har friförsamlingen och frikyrkorörelsen ifrågasatts i relation till de så kallade historiska kyrkorna. Mitt i den här turbulensen känns det angeläget att på nytt ställa de grundläggande frågorna om det kristna lärjungaskapet och dess innehåll. Allting började ju med att Jesus kallade människor till sig och förväntade sig att de skulle förhålla sig till honom som lärjungar; att det han representerade skulle överföras till och föras vidare av dem som fick förtroendet att följa honom och lyssna till hans undervisning.

En av anledningarna till att friförsamlingsrörelsen förlorat i trovärdighet och expansionskraft är att den förlorat så mycket av sin ursprungliga substans av lärjungaskap och den helige Andes gemenskap. Protestantismens och reformationens kallelse till kristenheten gällde just detta – att väcka en kristenhet och ett andligt ledarskap som förrått evangeliet och formaliserat dess innehåll i ritualer och döda gärningar. Behovet av att få leva sitt liv som kristen i en verklig församlingsgemenskap blev till en väckelserörelse som skakade sin samtid och som fortfarande är en bärande del av kristenheten i hela världen. De så kallade historiska institutionskyrkorna är levande endast i den mån de inom sig kan ge utrymme för ett motsvarande gemenskapsliv. Men själva institutionsstrukturen har snarare visat sig vara ett hot mot ett sant evangeliskt gemenskapsliv. Maktstrukturen frestar till korruption och skymmer ofta den kristna församlingens genuina väsen.

Den lokala församlingen har en potential att representera ”staden på berget” som Jesus talar om. Förutsättningen är att vi ger den ett apostoliskt innehåll av andligt liv och praktik. Det andliga ledarskapets uppgift är att föra människor in i en process som leder till det andliga livets utveckling och mognad. Det innebär ingenting mindre än att förkunna Kristus ”genom att vägleda alla människor och undervisa dem alla med all vishet för att kunna föra fram alla som fullvuxna i Kristus” (Kol 1:28). Detta förutsätter naturligtvis att varje församlingsmedlem också gör sig tillgänglig för en sådan fostran.

Alla apostoliska förmaningar till kristen praktik förutsätter lokalförsamlingen som miljö och övningsplats. Vi kan inte nöja oss med att endast organisera en grupp troende kring en viss verksamhet eller formalisera Kristi kropp i en viss kyrkostruktur. Vårt lärjungaskap måste få sitt innehåll av vår personliga överlåtelse till de anspråk Jesus har på efterföljelse. Jesus säger att ”Om någon vill tjäna mig skall han följa mig”. (Joh 12:26) Tjänsten är en funktion av lärjungaskapet – inte ett arbete på våra villkor eller efter våra humanistiska idéer om vad som är bra i och för sig. ”Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra.” (Joh 15:5) ”Jag förkunnar inte mig själv utan Jesus Kristus: han är Herre, och jag är er tjänare för Jesu skull (2 Kor 4:5).

Vad är det då att vara lärjunge? Vad innebär det att bygga en lärjungaförsamling? Jesu anspråk på efterföljelse uttrycks i de namn som hör samman med hans person. Jesus är Människosonen som kallar oss att förverkliga vår mänsklighet i enlighet med skapelseordningen. Jesus är Herre och förväntar sig som sådan trons lydnad. Jesus är Mästaren som vill få oss att göra det han gjorde med en skicklighet som kommer från Gud i den helige Ande. Jesus är Brudgummen som förväntar sig hjärtats hängivenhet och kärlek. Jesus är Konungen som vill få oss att ge Riket högsta prioritet i våra liv. Allt lärjungaskap måste stå i relation till Jesu egen person där hans ord blir till liv och handling.

Lösningen på den kris svensk kristenhet befinner sig i är inte att söka sin trygghet i institutionella strukturer utan i en förnyelse av lärjungaskapet i de lokala församlingarna. Inte en förnyelse genom nya event och program utan genom att vi blir lärjungaförsamlingar där troendedopet med dess förpliktelser får sin ursprungliga plats. En lokal församling av lärjungar övervinner världen trots förföljelser eller ringaktning. Församlingens tid är nu!

Sven Nilsson


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies