Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Vad är ett människoliv värt?

Debatt Publicerad: 2014-03-20 16:43

Jag skulle kunna berätta många händelser som betytt skillnaden mellan liv och död. Det har varit frågan om tillgång till mat och vatten, en läkare med tillgång till ett operationsbord med utrustning och det som jag har varit mest engagerad i, tillgång till ett flygplan.

Jag kommer ihåg när en av mina kollegor, efter den första ambulansflygningen i Bangladesh som räddade livet på en pojke, sa ”nu har vi fått betalt för vår insats” att skaffa flygplan och påbörja detta mycket krävande tekniska hjälpprogram.

I Sverige med all teknik och kunskap bör det inte vara svårt att förstå betydelsen av teknisk utrustning och kunskap.

Hur många har varit utsatta för en operation? Min fru var operationssköterska fram till sin pensionering. Det var mycket som skulle klaffa. Det var inte bara behovet av en skicklig kirurg utan också instrument och kunnig personal.

Jag ser flygplanet som ett dyrt men viktigt verktyg eller instrument. När exempelvis flyget möjliggör för läkare att komma ut till utsatta områden, till exempel båtsjukhusen i Bangladesh, medverkar vi till insatser för många människors överlevnad. Människor som man inte kan föra statistik över. Är statistik viktigare än människoliv?  

I vårt land uppgraderar vi ständigt vår förmåga att rädda liv. Förra året levererades de första av sju nya räddningshelikoptrar speciellt anpassade för sjöräddning. Ägare är sjöfartsverket. Kostnad 800 miljoner. Räddningshelikoptrarna kommer att ersätta befintliga helikoptrar som är lokaliserade på orterna Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå. Deras huvuduppgift är att så snabbt som möjligt kunna undsätta båtar och människor i svåra nödsituationer.

Enligt tillgänglig information kommer snart helikopter nummer fyra att vara på plats. Typen är Agusta Westland AW139 som förutom två beprövade turbinmotorer har toppmodern utrustning för flygning under mycket svåra väderförhållanden. Det är dock inte nog med att ha utrustning. Det fordras också personal. Idag är samtliga fem stationer bemannade för att kunna vara i luften inom 15 minuter för ett räddningsuppdrag över hav eller land.

Vi är stolta över att ha denna beredskap. Förutom dessa helikoptrar finns ambulanshelikoptrar i sju landsting och ett antal ambulansflygplan. Sverige blev ett av de första länder i världen med ett organiserat ambulansflyg. Det var Röda Korset som inköpte det första planet 1923 som placerades i Boden.

I vårt land vet vår regering att det är viktigt att investera i människors överlevnadsmöjlighet och livsmiljö, men jag undrar hur man skall hantera de mest utsatta som nu i allt större antal kommer hit utan EU:s blå kort som enligt det ekonomiska regelverket berättigar till hjälp. Nu brottas byråkraterna med vad som är viktigast – det blå kortet eller människan. Den barmhärtige samariten frågade varken efter blå kort eller identitet.

Jag är glad över att få vara med och stödja hjälpflyget MAF. Tänk om vi skulle fråga den fattiga barnafödande kvinnan med förlossningskomplikationer om hon har pengar eller någon som kan betala kostnaderna för att hon och förhoppningsvis barnet skall överleva vid en ambulansflygning till ett sjukhus.

Hur är det med samvetsfriheten när vi ställs inför val som för de flesta borde vara självklara? Har byråkratin fört oss allt längre bort från det vi så vackert har skrivit under i deklarationen om de mänskliga rättigheterna där också människors lika värde finns med? Hur tänker vi i dag i Sverige?  

Jag vet att Hjälpflyget MAF behöver både förnya sin flygplanspark och att behovet av personal är mycket stort. Det behövs också ekonomiskt stöd för att upprätthålla den livlina som på många platser hjälper männi­skor till överlevnad och insatser för att förbättra livsmiljön. Jag tror att många som läser detta vill vara med och hjälpa oss att upprätthålla denna livlina.

I Bangladesh med en befolkning på 180 miljoner människor finns det ett flygplan som kan nå ut till utsatta människor, ett amfibieflygplan (kan landa både på land och vatten) och det har MAF ansvar för. Vi är glada och stolta över att vi fortfarande kan visa den utsträckta handen till hjälp i ett av världens mest tätbefolkade och  fattiga länder.

Lars-Erik Wallhagen


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider
"Vi saknar existensberättigande om vi inte vill nå nya människor"
Ljuset lyser i mörkret


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies