Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Ekumeniken central i kyrkovalet

Debatt Publicerad: 2013-07-18 15:46

Vikten av ekumenik, samverkan med och närheten till andra kristna trossamfund, förtjänar att få en framskjuten plats som ett synnerligen angeläget ämne i kyrkovalet den 15 september. Hur vill vi att Svenska kyrkan skall agera och framträda i förhållande till andra kyrkor och trossamfund – hemma i Sverige och internationellt, lokalt i församlingen likväl som inom organ som inte minst Sveriges Kristna Råd, Lutherska Världsförbundet och Kyrkornas Världsråd?
Ekumeniken handlar om gemenskap mellan oss kristna, att vi har en gemensam Herre och Gud, att vi är syskon i Kristus utifrån en delad tro och gudstillit. I ett vidare perspektiv berör också ekumeniken en nyttig, och, vill jag påstå, nödvändig, påminnelse om att varje kyrka och samfund är insatt i ett större teologiskt trosmässigt sammanhang. Därför kan ingen kyrka vara sig själv nog, utan hänsynstagande till andra kristna samfund.

Den ödmjukheten saknade bevisligen majoriteten hösten 2009 i kyrkomötet – främst företrädd av nomineringsgrupperna S, C, M (numera Borgerligt alternativ), ÖKA, POSK samt MP och V – som låg bakom beslutet att gå ifrån den allmänkyrkligt förankrade teologiska synen, som kyrkan alltid tidigare burit, om äktenskapet som en unik förening mellan en kvinna och en man för inbördes kärlek, barnens trygghet och samhällets fortbestånd, allt med en grund i den bibliska synen på skapelsen och skapelseordningen.
Att Svenska kyrkan avvikit från denna teologiska hållning, och nu deklarerat att ett bröllop i luthersk kristen mening ska omdefinieras könsneutralt, liksom riksdagen gjorde tidigare samma år, har lett till att hon medverkat till att trasa sönder och splittra den världsvida lutherska kyrkofamiljen i Lutherska Världsförbundet, LVF.
Den växande Mekane Yesuskyrkan i Etiopien, en gång grundad av svenska EFS-missionärer, har efter kyrkomötets oekumeniska beslut 2009 nu förklarat att man inte längre delar kyrkogemenskap med Svenska kyrkan och Evangelical Lutheran Church in America, ELCA, det största lutherska kyrkosamfundet i USA och inom vars led den svenskamerikanska Augustasynoden (1860-1960) inlemmats.
Den skarpa markeringen, att upphöra att se varandra som systerkyrkor, har den etiopiska lutherska kyrkan fattat efter det att kyrkomötet i Sverige och ELCA intagit liknande ställningstagande, det vill säga att inte längre hävda den unika relationen mellan man och kvinna som det bibliska äktenskapets grund.

Mekane Yesuskyrkan, snart LVF:s största medlemskyrka då hon till skillnad från Svenska kyrkan får fler och fler medlemmar, hade under ett antal år innan kyrkomötesbeslutet 2009 varnat för en sådan utveckling inom den världsvida lutherdomen då man, på goda grunder, ser och inser äktenskapets grundläggande roll för kyrka och samhälle.
Den etiopiska systerkyrkan vädjade därför inom LVF för en tankepaus, teologisk reflexion samt att inget beslut skulle fattas inom ett antal år för att ge tillfälle till att ömsesidigt mer lyssna till varandra.

Just detta ekumeniska perspektiv och hänsynstagande internationellt, och även här hemma i Sverige, i förhållande till andra kristna trossamfund utgjorde grunden för den motion jag skrev till kyrkomötet i äktenskapsfrågan för nomineringsgruppen Kristdemokrater för en levande kyrka.
Inom Svenska kyrkan är normalt sett barndopet vägen in i kyrkans gemenskap och grund för medlemskapet. Bekräftelsen av den personliga kristna tron sker sedan i konfirmationen i 15-årsåldern. Familje­perspektivet behöver därför tydligare komma in i kyrkans verksamhet och inriktning. Kyrkan har ju ett ansvar att stödja och underlätta för föräldrarna att utveckla ett familjens eget andakts- och böne­liv och ge barnen en kristen fostran.
Successivt kommer dessutom den tid vara över då verksamheten i Svenska kyrkans församlingar i huvudsak bärs upp av avlönade anställda. Till framtidsfrågorna hör alltså att rekrytera fler frivilliga och ideella medarbetare, det vi kallar lekmän, till de församlingsvårdande uppgifterna.

Lennart Sacrédeus
Västerås stift, ledamot av Kyrkomötet, representerande nominerings­-
gruppen Kristdemokrater för
en levande kyrka (KR)


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

"Equmeniakyrkan ska inte McDonaldiseras"
"Daniel Alms önskan om comeback är obegriplig"
Vuxnas förvirring har skapat ungas könsdysfori
Nato gör Sverige säkrare
Vakna upp: Religiös frihet i fara
I en förtroendebransch måste det råda transparens
Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies