Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Har kyrkan slutat tala om Jesus?

Debatt Publicerad: 2013-04-25 15:36

I en brett uppslagen artikel på sex sidor i Dagens Nyheter söndagen den 21 april belyses striden som sägs dela Svenska kyrkan. Det handlar om relationen till andra religioner och främst till islam.
Artikeln intervjuar Eva Hamberg, präst och religionsvetare, som är mycket kritisk till den förkunnelse som många präster har. Hon säger: ”Kyrkans ledare vågar inte tala tydligt om Gud och Jesus, för de räknar med att om de gör det så går folk ur kyrkan.” Hon säger också: ”Svenska kyrkan talar mer om miljön än vad den talar om Jesus. En kyrka har fått ett uppdrag från Gud. Men Svenska kyrkan har i dag tappat fotfästet.” Hon menar också att kyrkoledarna medvetet talar otydligt om Gud och Jesus.
I artikeln i DN citeras en imam: ”Jag var på en debatt med en präst som hela tiden svarade: ’Jag vet inte’ när han fick frågor. Till slut blev publiken irriterad. Han överdrev med osäkerhet. Jag tänkte: Varför är du präst om du inte vet någonting?”
DN har också varit på gudstjänst i Domkyrkan och refererar prästen Veronica Helm Andréassons predikan. Från talarstolen säger hon att hon uppskattar otydlighet, i en tid ”när det ofta ropas på tydlighet och skarpa gränser”. Efter gudstjänsten upprepar hon att hon gillar otydlighet. Den ger kyrkan en frisk öppenhet.

Vad är detta? Håller Svenska kyrkan på att förlora sin identitet och sitt budskap? Håller öppenheten på att gräva en grav för kyrkan? Gäller det också de övriga kyrkorna och samfunden?
Har vi fått präster och pastorer som ingenting vet och vars budskap är präglat av otydlighet och flum? Hålls predikningar som inte frimodigt och klart vågar ta upp de stora frågorna om synd och nåd, skuld och förlåtelse, försoning och blod, splittring och helande, himmel och helvete och den radikala skillnaden mellan kristen livshållning och den som råder i mörkret? Vågar vi säga att Jesus är enda vägen till Gud, att alla andra religioner och trosföreställningar är återvändsgränder och att den som inte tror och tar emot Jesus går förlorad? Handlar predikan bara om blommor och bin, miljö och vapenexport, vindkraft och global rättvisa?
Vart tar Gud och Jesus vägen? Håller vi på att tappa den stora berättelsen från skapelsen till fulländningen? Var finns det befriande evangeliet, som är kyrkans stora uppdrag att förmedla till människor som i dag ropar efter befrielse och frälsning?
Framtiden finns inte i en kyrka som inte vet, som präglas av otydlighet, som anpassar sig efter det politiskt korrekta, som inte vågar förmedla det urgamla bibliska budskapet om en Gud som älskar så hett och varmt att han ger sin ende son till försoning för våra och all världens synder. Alla kyrkor borde på nytt läsa de sju sändebreven i Uppenbarelseboken och pröva sitt liv och sitt budskap i ljuset av dessa brev.

Bo Wettéus


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Yes Lis
2013-07-19 16:29
Jag förstår. Vi behöver gränser och tydlighet.

Tala om Jesus Marit Bergfors
2013-04-26 13:50
Tack Bo wetteus för denna artikel och för övrigt alla du skrivit i Hemmets Vän. Vi uppskattar verkligen din klarsyn och profetiska skärpa.
"Det är bättre att bygga ett staket på berget än en sjukhus nedanför" sägs det ju och i vår tid av förvirring och förblindelse behövs profetrösterna!
Vi som bekänner Jesus som vår Frälsare och Herre, oavsett i vilken kyrka eller församling vi går, behöver komma tillbaka till den första kärleken till Jesus. Då blir det naturligt att tala om Honom och föra andra till Honom.
Vi är en liten bön- och sånggrupp som har valt "de fria vägarna framför de fyra väggarna" som du så fyndigt skrev om i artikeln "De torra ögonens tid". Vi önskar dig, Bo Wetteus, Guds välsignelse i din tjänst! www.segertonen.se


Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!

Debatt

Sverige ingen fristad för judar längre
Skapa det andliga folkhemmet
Sverige ger 283 miljoner i bistånd till Nigeria – blundar för förföljelse
Bevara integriteten i orostider
"Vi saknar existensberättigande om vi inte vill nå nya människor"
Ljuset lyser i mörkret
Bara i totalitära samhällen rensar staten bort religiösa symboler
Israel kommer att förlora fler liv
Farligt tyst om de nya moskéerna
"Ett radikalt ingripande närmar sig"


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies