Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Väckelse förändrar kyrka och samhälle

Publicerad: 2013-03-21 17:15

Väckelseevangelisten Algot Niklasson är död. För några dagar sedan hölls begravningen i Sion på Rörö i Göteborgs skärgård. I början av 1950-talet var Algot Niklasson redskapet till en genomgripande andlig förnyelse. Den berörde främst vårt lands frikyrkor. Särskilt Pingströrelsen. Det var en radikal helgelseväckelse som påminde om metodismens genombrott. Mycket tid gavs till bön och andliga gåvor väcktes till liv. Kyrkorna var fullsatta och innan mötesdags stod långa köer av längtande människor.
Andliga förnyelser och väckelsetider har upprättat och bevarat den kristna församlingen genom hela historien. Förytligandet har hejdats och ursprunglig äkthet har upprättats. Troheten till Guds Ord har förstärkts. Andlig kraft har manifesterats i motsats till döda symboliska former. Mycket ofta har väckelseperioderna påverkat samhällets lagstiftning och kulturliv, med social rättvisa och människors välfärd. Utan väckelsekristendom stelnar kyrkorna och förlorar sin förmåga att vara ett salt i förruttnelsen och ett ljus i mörkret.

Den katolska kyrkan förändrades radikalt genom 1500-talets reformation. Även om det tog lång tid, så innebar reformationen att avlatsbrev och maktmissbruk kvävdes till förmån för evangelisk tro. Den karismatiska förnyelsen under de senaste årtiondena har berört flera hundra miljoner katoliker som blivit döpta i den helige Ande. Jesus har kommit i centrum och helgonen har hamnat i bakgrunden.
Det är viktigt att pingstvänner, karismatiska grupper och alla frikyrkliga, bejakar det som hänt. Det finns mycket som vi inte kan acceptera av traditioner som finns kvar. Men i den kraftmätning som nu sker mellan kristendomen och islam, måste vi med tacksamhet erkänna varandras tro. Enhet ger styrka! Kristendomens värderingar får inte förtrampas under islams vilja till världsherravälde.

Även vi behöver förnyelse och väckelse! Frikyrkorörelsens församlingar hade från början en folkrörelses karaktär. Det hade stor betydelse för demokrati och jämlikhet, med alla medlemmars delaktighet. Vem som helst fick utrymme i talarstolen och fick vittna, förmedla en text från Bibeln, leda i bön. Inför viktiga beslut var alla med i samtalet och påverkade i det som kallades ”församlingsmöten”. Nu behövs en förnyelse av delaktighet som en protest mot auktoritära styrelseformer och det ledarskap som ibland har sina ideal från börsnoterade företag.

Förnyelseväckelsen med Algot Niklasson som det synliga redskapet, var djupast sett ett övernaturligt fenomen. Ingen människa kan ta åt sig äran. Väckelsen bröt fram utifrån en period med fasta och bön. Det var uthållig bön hela dagar och ofta ”bönenätter”. Som ett resultat av detta gavs den helige Andes påtagliga närvaro. En atmosfär av helighet upplevdes lika starkt som en fysisk närvaro. Det berörde platsen där de var samlade, men också inom flera kilometers räckvidd. Det kan ske igen!

Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Väckelse förändrar kyrka och samhälle Sigge
2013-03-23 21:02
Gud har ju allmakt i himmel och på jord? Gud behöver inte en mänsklig enhet av olika läror för att vinna seger över en religion.
Om han har tänkt seger över Goliat/Islam så kan han använda en liten David som vet hur Guds strid går till och strider med rätt rustning. Att strida med fel rustning (enhet) kommer aldrig att lyckas. Att gå i ok med dem som ägnar sig åt avguderi är avskyvärt i Guds ögon och helt fel rustning. Det kommer att sluta i nederlag. Det är ingen väldoft som behagar Gud att tillbe Maria och döda ben vid sidan av Kristus och införliva denna lära som en gren i Kristi kropp. Har någon blivit frälst och är katolik så uppmanar jag den att omedelbart lämna denna falska lära annars kommer makten den har över oss inte att brytas. Det går inte att halta på båda sidor.
Mvh Sigge


Väckelse. Sonny Rolin
2013-03-22 18:05
Det kan ske igen. Varför inte? Gud vill möta sitt folk, och många människor utanför våra församlingar. Det är allvar nu. Viktigt för evigheten. Jag tror på Apostlagärningarna, att det som då hände, kan ske igen, på nytt, liksom. Det är min Vision, tro på Jesus, människor blir frälsta, som det hette förr, dop, Helig ande, sjuka blir friska, under o. tecken o.s v. Det får vi bedja om. En ny Pingst. det var så kristendomen föddes, de första kristna troende.

Enhet mellan vilka? Vakna Sverige
2013-03-22 14:46
Sjöberg,

Kan du förtydliga mellan vilka du vill se enhet? Menar du exempelvis att bibeltroende och katoliker ska enas för att motverka islam?

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies