Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Vem är egentligen en kristen?

Publicerad: 2012-10-11 17:04

Första gången ordet kristna används är i Apostlagärningarna. ”Det var i Antiokia som lärjungarna först började kal-las kristna” (11:26). En orsak till benämningen var dramatiken kring att Saulus av Tarsus hade mött Jesus Kristus. Det väckte stor uppmärksamhet.
Grundtextens formulering är uttrycket ”Christianôs” och betyder att ha kontakt med Kristus, vara berörd av honom och så påverkad att man upplevde de troende som Kristuslika. Det var ju också en uppmaning som Paulus gav i Filipperbrevet: ”Var så till sinnes som Jesus Kristus var.”
Vid mer än två hundra tillfällen i Nya testamentet upprepas orden ”Jesus Kristus”. Syftet är att poängtera människan Jesus och Kristus som gudomlig.

Många har tagit intryck av människan Jesus och ser honom som en förebild. Det kan man göra utan att vara en kristen! Ett exempel är Mahatma Gandhi som var hindu. Han beundrade Jesus och tillämpade mycket av det Jesus talade om. Jag läste nyligen hur han beskrev Jesus som en av historiens absolut främsta lärare i hur en människa ska leva osjälviskt, utgivande och nära Gud. Jesus motiverade till att vara radikal, utan att tillämpa våld i kampen för alla människors lika värde, sociala reformer och ekonomisk rättvisa. Gandhi hade Jesus som exempel i sin frihetskamp för Indiens folk.
Koranen har också många citat om hur profeten beundrade Jesus. Samtidigt förnekar islam att Jesus är gudomlig. Det här är också den avgörande skillnaden mellan judar och kristna. Att vara kristen är att tro på Jesus Kristus. Han är ”Messias”!

”… Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom.” Kolosserbrevet 1:16-17
Att vara en kristen innebär att bekänna Jesus som identisk med tron på Gud inom den treenighet som Bibeln beskriver. Under en kort tid, drygt trettio år, var Jesus som en av oss människor. Efter sin död och uppståndelse återvände han till sin härlighet och är nu intill sin Fader som vår Frälsare och Herre.
Att vara en kristen innebär att man är medveten om att Jesus genom sin död besegrade djävulens makt över dödsriket och att han uppstod för att sedan återvända till sin härlighet. Han är Kristus som är samma ord som namnet Messias. Det betyder att en kristen tror på honom som en garanti för den totala upprättelse som Bibeln beskriver, när hela skapelsen, alla människor, djur och natur ska befrias från ondskans inflytande och bli det Gud ville från början med allt skapat.

I själva namnet kristen beskrivs också på vilket sätt vi kan påverkas av Jesus i våra liv, nämligen genom den helige Ande. Namnet ”Kristus = Messias” betyder att vara smord, berörd av Guds Ande.
Du kan nämligen läsa om Jesus i evangelierna och studera historien, som bekräftar vad Jesus betyder för mänskligheten. Men för att bli en kristen måste gemenskapen med Jesus Kristus, sådan han är nu, från evighet till evighet, bli en verklighet för dig.
Det sker i en andlig upplevelse, en personlig erfarenhet. Bibeln talar om hur vårt inre öga kan se. Vårt andliga medvetande är en sinnesförmåga som är något mer än fysisk kontakt, eller intellekt och känsla.
Därför är den andliga pånyttfödelsen nödvändig för att bli en kristen. För att få gemenskap med Jesus Kristus är det nödvändigt att få andligt liv.

När du ber om förlåtelse och befrielse från din synd och tar emot Jesus Kristus under bön inför honom, då får du en andlig upplevelse som förvandlar ditt liv och förmedlar en större övertygelse än det som kan beskrivas med ord.
Samtidigt finns det flera stadier i en människas mognad till kristen identitet. Ärligt sökande, ödmjukt närmande, uthållig längtan, leder steg för steg fram till ögonblicket av andlig pånyttfödelse. I den processen möts varje människa direkt av Guds bejakande kärlek och omslutande nåd. Det är vad som upprättar oss alla till tryggheten i att få kallas kristen.

Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Vem är egentligen kristen vv
2012-10-12 10:57
Inte säkert att en "upplevelse" infinner sig när människan bekänner sin synd.Dock sker ett gudomligt möte. Det finns människor, vars känsloliv är blockerade och förs behöver genomsyras av evangeliet. Kan ske steg för steg.

När blir en människa en kristen? Roland Nelsson
2012-10-11 19:39
Stanley! Det är en intressant fråga. Jag hade ett liknande spörsmål i Radio Esplanaden under rubriken "Religiösa snillen spekulerar". Min fråga var då "Kan en person kalla sig kristen trots att han varken är döpt eller konfirmerad?"


Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies