Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Jag tror på evangelisten Johannes vittnesbörd

Publicerad: 2012-09-20 16:44

Aposteln Johannes är en förebild i trovärdighet. Jesus gav honom förtroendet att efter hans himmelsfärd ta ansvar för hans moder Maria här på jorden. Johannes var den yngste av lärjungarna, men den som levde längst, han blev omkring 100 år gammal. Under lång tid var Johannes landsförvisad och fängslad på ön Patmos. Där uppenbarade sig Jesus för honom i den härlighet som tillhör hans evighetsgestalt. Johannes fick förtroendet att skriva till de sju församlingarna i Mindre Asien och beskriva deras djupa kriser och möjliga framtid. Han blev insatt i historiens avslutning och påminner om profeten Daniel i profetisk skärpa.

När Johannes kom tillbaka till Efesus där han troligtvis var församlingens föreståndare, frågade han ivrigt efter bland annat en ung man som hade blivit en kristen och som Johannes anade skulle få stor betydelse. Han hade lämnat församlingen, försvunnit upp i bergen och var nu känd som en hänsynslös våldsman, en rövare som var ett hot för alla på resa i bergstrakterna. Johannes var närmare ett hundra år gammal och hade svårt att gå, allra minst att klättra i bergen. Han bad nu om att få en häst att rida på och begav sig snabbt upp i riktning mot det område där ligan med rövare härjade. Ganska snart blev han fångad och begärde då att bli förd till deras ledare.
Rövaren kände igen Johannes och försökte vända sig bort och fly undan. Men Johannes red efter honom och sprang till sist fram till rövaren som greps av ånger och bekände sin synd. Johannes följde med honom till församlingen och visade sin vrede över att de äldste hade varit likgiltiga inför hans vilsenhet. Nu möttes han av förlåtelse och gavs upprättelse, efter en tid blev just denne man församlingens pastor och föreståndare.
När vi läser Johannesevangeliet, breven som bär hans namn och Uppenbarelseboken, så märks djupet i hans äkthet, erfarenheten och den teologiska insikt som hade mognat fram. Jag tror att varje bok som sammanställts i Bibeln har inspirerats av den helige Ande. Det handlar inte om en mekanisk diktamen, men däremot en total inspiration där Gud använde hela personligheten med människans unika egenskaper och erfarenheter.

Man kan jämföra Bibelns tillkomst med hur ett mästerverk inom musik har formats. Varje musiker följer noterna, det partitur som mästaren skrivit. Ändå märks skillnaden i musiken från en kyrkorgel eller en flygel, ett elektroniskt instrument eller en cembalo. Så skiljer sig Matteus, Markus, Lukas och Johannes från varandra, men är ändå på samma nivå av gudomlig inspiration.
Under hösten 2012 kommer det att hållas bibelkonferenser när EFK och Pingst ska redovisa sin bibelsyn. Det är högst angeläget eftersom kritiken mot Bibelns trovärdighet är skarp och inflytandet av ”historisk-kritisk” teologi nu studeras i flera utbildningssammanhang där morgondagens predikanter formas. Jag har varit upprörd över att teologen Howard Marshall betraktats som representativ för Pingströrelsens bibelsyn i vår tid. Flera har läst hur det försäkrades från ”Pastorsakademin” att denne teolog, som skrev boken ”Är Bibeln trovärdig?”, ansågs vara representativ för sund teologi. Han är tydlig med att underkänna Johannesevangeliets vittnesbörd. När jag uppmärksammat detta har jag till svar fått besked att jag anses vara ”obildad”.
Därför citerar jag aposteln Johannes egna ord som jag strukit under med röd penna i min bibel: ”Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid – om Livets Ord är det vi vittnar.” Johannes fortsätter i brevet: ”Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall ha gemenskap med oss.”

Jag är medveten om att varje ny generation måste ompröva, studera, fördjupa sin förståelse och tillämpning av Guds Ord. Bokstavstro utan reflektion och eftertänksam tillämpning förstelnar och förlorar attraktionskraft. Men grunden är bevarad respekt för Bibeln, fram för allt Johannesevangeliet med sin grundläggande klarsyn i allt som gäller vår frälsning.

Stanley Sjöberg


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Svar till Jan Vedeler, Stanley Sjöberg
2012-09-24 10:19
Det var 1200-talets Jacobus de Voragine som berättade om aposteln Johannes och dessutom Clemens Romanus (Clemens I), biskop av Rom och författare till Första Clemensbrevet. Under 200- och 300-talet betraktade många kristna hans brev till församlingen i Korint som en helig skrift.

Angeläget Jan Vedeler
2012-09-22 22:30
En fantastisk berättelse om Aposteln Johannes förehavanden i Efesus efter återkomsten från Patmos! Vad är källan till denna skildring?

Jag blir mycket upprörd över att en som kallar sig teolog kan
underkänna Johannesevangeliet!


Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies