Hemmets Vän 1 månad gratis

Veckans nummer

Ledare

Debatt

Veckans kommentar


ANNONS

PRENUMERATION

KONTAKT

Tipsa redaktionen

Sök på hemmetsvan.se

 

 

 

 

Genom Kristi försoning har du en trygg framtid

Publicerad: 2012-09-13 15:40

Jag skriver till dig som ibland känner dig osäker och undrar i tysthet om du kan vara trygg och ha visshet om att din synd är förlåten och att du verkligen är frälst. Därför ska vi läsa tillsammans följande ord:
”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet.” Det här står i Romarbrevets 5:e kapitel och sedan kan vi läsa om hur omfattande försoningen är i Ef 5:27 och Kol 1:22. Lägg märke till att den som tagit emot Jesus som Frälsare beskrivs som ”utan fläck eller skrynkla”, ”helig”, ”fläckfri”, ”oförvitlig”.

Det ord som används för att vi har ”förklarats rättfärdiga” är ett juridiskt uttryck. Vi är alla syndare som handlat i konflikt med Gud. Därför kom Jesus för att uppfylla profeten Jesajas löfte om frälsning. ”Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom” (Jes 53:5-7).
Jag vill också uppmärksamma orden i Galaterbrevet där Paulus skriver, inspirerad med den helige Andes ord så här: ”Jag vill ta ett exempel från vardagen: inte ens en människas testamente som har vunnit laga kraft kan göras ogiltigt eller få något tillägg” (3:15).
”Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre, han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull” (Rom 4:24-25).

Låt mig berätta ett exempel. Det var en rik man som hade haft stor framgång genom livet. Han var ursprungligen från Sverige, men emigrerade i sin ungdom till USA där han byggde upp ett stort företag. För många år sedan besökte han Sverige och träffade sina släktingar. Det var då han fäste sig vid en av sönerna i en familj. Han såg att grabben var begåvad, men också hade mycket fina egenskaper. Själv hade han inga barn tillsammans med sin hustru som dog och lämnade honom ensam. Det sorgliga var att släktingarna här i Sverige var både avundsjuka och kritiska mot honom. Det var egentligen ingen annan än den här pojken som gav uttryck för beundran och visade intresse för honom. Det tänkte han ofta på.
Många år senare blev han själv svårt sjuk och dog. I samband med hans dödsfall visade sig att han hade skrivit ett testamente som hade lämnats till företagets advokat. Hela förmögenheten hade genom testamentet överlämnats till just den här pojken, som nu var en vuxen man i 40-årsåldern.

Efter en tid fick man tag på den här pojken som nu var en vuxen man. Han hittades i ett fängelse utanför Stockholm. Under en följd av år hade han missbrukat alkohol, droger och begått flera brott som han gripits för och blivit dömd till flera års fängelse. Enligt testamentet var han den ende arvtagaren av sin släktings efterlämnade förmögenhet. Den övriga familjen protesterade och reagerade i vrede. Hur var det möjligt att han som var släktens ”svarta får” skulle få en sådan rikedom?!

Men testamentet var undertecknat och bevittnat. Mannen som hade bestämt hur all kvarlåtenskap skulle tillfalla just den här pojken, var död och begravningen hade hållits. Det fanns ingenting som kunde förändra testamentets innebörd. Även om han var ovärdig, slarvig, en missbrukare, dömd till fängelsestraff, så var han nu rik, med stora möjligheter att förändra sitt liv då han efter några år skulle lämna fängelset.
Det här är lika ”orättvist” som berättelsen i liknelsen om ”den förlorade sonen” som trots allt blev totalt upprättad. Testamentet gäller också dig! Jesus Kristus ger dig full upprättelse, trots alla dina felsteg! Du är rik och har en tryggad framtid genom Jesu Kristi försoning!

Stanley Sjöberg

 


Tyck till om artikeln

Skriv kort! Ditt inlägg blir lättare att läsa om du begränsar längden på din kommentar. Redaktionen går igenom kommentarerna innan publicering och förbehåller sig rätten att redigera eller radera kommentarer.

Namn:

Rubrik:

Kommentar: (800 tecken)



Testamente. Sonny Rolin, Linköping.
2012-09-20 13:37
Hej, JESUS har betalat allt, vår skuld! Kostar inget, gratis!!Livets största gåva, att ta emot, o tro. En gemenskap här, med Liv, och en framtid, också bortom graven. Tack Stanley, för din undervisning, Lärare, herde o. evangelist, vilket jag tror Du är! Ett mycket bra testamente, för alla människor!!!

Skriv ut artikeln
Läs mer. Prova Hemmets Vän gratis en månad!


 

 

 

Hemmets Vän Månadskonto

 

 

 

Copyright © Hemmets Vän, Litzon Press Förlags AB. Ansvarig utgivare Åke Hällzon.
Hemmets Vän, Box 22010, 702 02 Örebro. Tel 019-16 54 00. E-post: info@hemmetsvan.se
Om cookies